Vuoden KiVa-koulu 2017 on Roution koulu Lohjalta

24.08.2017

Vuoden KiVa-koulu 2017 -arvonimi myönnettiin perjantaina 25.8. Roution koululle Lohjalta. KiVa Koulun edustajat kiittävät Roution ala-astetta erityisesti kiusaamistapausten seurannan tehokkuudesta.

Turun yliopiston tiedote 25.8.2017

​Lohjalla sijaitseva Roution ala-asteen koulu on Vuoden KiVa-koulu 2017.

KiVa Koulu -ohjelman vastuullisen johtajan Christina Salmivallin mukaan Roution koulu on ansioitunut kiusaamisen vastaisessa työssä siitäkin huolimatta, että koulun tilat ovat väliaikaisesti olleet parakeissa ja koulu on joutunut toimimaan pienillä resursseilla. Erityiskiitoksia koulu sai ennaltaehkäisevästä toiminnastaan lasten hyvinvoinnin edistämiseksi sekä kiusaamistapausten kattavasta seurannasta.

– Koulun opettajilla on erinomainen ymmärrys ennaltaehkäisevästä toiminnasta. KiVa Koulu -ohjelman lisäksi koululla on käytössä muitakin ohjelmia ja henkilökunta järjestää erilaisia tempauksia, joiden avulla on esimerkiksi pyritty kiinnittämään huomiota siihen, ettei kukaan oppilaista jäisi yksin, Salmivalli toteaa.

Roution koulun rehtori Jouni Herva kertoo, että koko koulu on työyhteisönä sitoutunut KiVa Koulu -ohjelmaan. Koululla on lisäksi oma KiVa-tiimi, joka käyttää paljon aikaa kiusaamistilanteiden selvittämiseen.

– Jos jotain sattuu tai tapahtuu, asian käsittelyä ei siirretä myöhemmäs, vaan siihen puututaan heti. Myös huoltajilta on tullut kiitosta siitä, että meidän koulussamme on todella hyväkäytöksisiä oppilaita, Herva kertoo.

KiVa Koulu on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella vuosina 2006–2011 Turun yliopistossa kehitetty kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma, joka on ollut kaikkien suomalaisten perusopetusta tarjoavien koulujen saatavilla vuodesta 2009 lähtien. Vuosittaisen KiVa-kyselyn perusteella kiusaaminen ja kiusatuksi joutuminen on vuosien varrella vähentynyt ohjelmaa toteuttavissa kouluissa.

Lisätietoja:

rehtori Jouni Herva, p. 0500 618 841, jouni.herva@lohja.fi
KiVa Koulu -ohjelman vastuulliset johtajat Elisa Poskiparta, elipos@utu.fi, p. 0400 286 670, ja Christina Salmivalli, christina.salmivalli@utu.fi, p. 0400 995 473
projektipäällikkö Tiina Auranen, tiina.auranen@utu.fi p. 050 354 7603

Luotu 24.08.2017 | Muokattu 25.08.2017