Yleisö pääsee kaivamaan Ristimäellä

05.06.2015

Yleisö voi osallistua Suomen vanhimman kirkon paikan arkeologisiin kaivauksiin Kaarinan Ravattulassa 21.–31.7. Yleisökaivaukseen pääsee kunakin päivänä mukaan 10 kiinnostunutta. Kaivauksissa etsitään jälkiä kirkon vierellä olevista haudoista sekä kirkkomaata rajaavasta aidasta.

​Vuonna 2013 löydetyn Ravattulan Ristimäen kirkkorakennuksen käyttö on ajoitettu 1100-luvun toiselta puoliskolta 1200-luvun alkuun, aikakauteen ennen Suomen seurakunnallista järjestäytymistä. Ristimäellä on toistaiseksi vanhin ja ainoa tästä varhaishistorian vaiheesta varmuudella kertova kirkollinen rakennus maassamme. Kirkon kivijalan lisäksi paikalta on löydetty laaja kirkkomaa ja mäkeä kiertäneen aidan kiviperustusta sekä merkkejä näitä vanhemmasta kivikautisesta toiminnasta.

Yleisökaivaukset järjestää Turun yliopiston arkeologian oppiaineen Ravattulan Ristimäki -tutkimushanke ja Suomen muinaistutkimuksen tuki ry. Kaivausaika on kello 9–15 ja lyhyin osallistumisaika on yksi päivä. Kaivauksia tehdään myös viikonloppuna 25.-26.7.

Aikaisempaa kaivauskokemusta ei tarvita, sillä tutkimushankkeen kenttätyöryhmän jäsenet ohjaavat ja opastavat osallistujia.  Ensimmäisen päivän kaivausmaksu, 20 euroa, sisältää ohjauksen, oheismateriaalin, paikasta kertovan julkaisun, tutkimuskohteen ja lähialueen muinaisjäännösten esittelyn sekä todistuksen. Lisäpäivien maksu on 10 euroa.

Kaivaustyöskentelyyn osallistuminen edellyttää perusterveyttä sekä vapaa-ajanvakuutusta. Osallistujien alaikäraja on 15 vuotta, vanhempien kanssa myös nuoremmat pääsevät mukaan.

Yleisökaivausten jälkeen arkeologiset tutkimukset jatkuvat elokuussa tutkimuskaivauksina. Myös tuolloin etsitään hautoja, pyritään löytämään aidan portti sekä avataan alttarialue.

Lisätietoja löytyy hankkeen sivustolta www.ravattula.fi

Luotu 05.06.2015 | Muokattu 04.08.2021