Yleisöluennot kielen, kirjallisuuden ja reformaation kytköksistä jatkuvat Turun tuomiokirkossa

20.09.2016

Luentosarja ”Kieli, kirjoitus ja pitkä reformaatio” jatkuu maanantaina 26.9. klo 17.00 Turun tuomiokirkossa. Turun yliopiston vanhojen aikojen tutkimuskeskuksen ja tuomiokirkkoseurakunnan yhteistyössä järjestämällä luentosarjalla käsitellään kielen ja kirjoituksien historiallista merkitystä erityisesti suhteessa reformaatioon. Luennot ovat maksuttomia ja avoimia kaikille kiinnostuneille!

​Turun yliopiston tiedote 20.9.2016

Luentosarja alkoi jo keväällä 2016 viidellä luennolla, ja syksyllä kuullaan vielä kolme luentoa. Luennoilla käsitellään keskiaikaisia kopiokirjoja reformaation melskeissä, Lutherin virsiä osana eurooppalaista kulttuuriperintöä ja Jöns Budden Naantalin luostarissa kääntämiä tekstejä.

Luennoilla pohditaan, mikä on kielen ja kirjoituksen merkitys kristinuskossa, jossa Raamatulla ja muilla kirjoilla on ollut niin keskeinen sija. Erityisen huomion kohteena on reformaatio, joka nosti kansankielen entistä tärkeämpään asemaan ja osui samaan aikaan painotaidon keksimisen kanssa.

Ohjelma:

26.9. Filosofian maisteri Maria Kallio:
Uudelleen käytetyt kirjat? Keskiaikaiset kopiokirjat reformaation pyörteissä

24.10. Professori emerita Irmeli Helin:
Lutherin virret – osa eurooppalaista kulttuuriperintöä

28.11. Filosofian tohtori Mikko Kauko:
Jöns Budde ja hänen kääntämänsä kirjallisuus

Kaikki luennot pidetään Turun tuomiokirkossa klo 17.00–18.30

Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies (TUCEMEMS) on Turun yliopiston monitieteinen vanhojen aikojen tutkimuskeskus. Keskus on järjestänyt yleisöluentosarjoja jo vuodesta 2010 asti, ja viimeisen kahden vuoden aikana luennot on järjestetty yhteistyössä Turun tuomiokirkkoseurakunnan kanssa.

Lisätietoja luentosarjasta:
tutkimusavustaja Miika Norro, 040 813 2273, mmonor(at)utu.fi