Yleisöluento: pystyvätkö demokratiat hallitsemaan tulevaisuutta?

01.03.2018

Kysymys demokratian kyvystä hallita tulevaisuutta on maaliskuun alussa Turussa järjestettävien Politiikan tutkimuksen päivien ytimessä. Brittiläisen Kolumbian yliopiston apulaisprofessori Alan Jacobs käsittelee ongelmia, joita pitkäjänteisyyttä vaativat kehityskulut aiheuttavat demokratialle. Politiikasta.fi-sivuston paneelikeskustelu pureutuu tutkijoiden rooliin yhteiskunnallisessa keskustelussa. Tapahtumaan kuuluu myös tiedettä ja taidetta yhdistävä tiedegalleria.

​Turun yliopiston tiedote 2.3.2018

Luento ja tiedegalleria avaavat Valtiotieteellisen yhdistyksen 50. vuotuiset Politiikan tutkimuksen päivät. Päivien teema on ”Minkä värinen tulevaisuus on?” Ne keräävät yhteen yli 100 tutkijaa Suomesta ja ulkomailta.

Turun yliopiston Publicum-rakennuksessa järjestettävän tapahtuman avoimen yleisöluennon pitää Brittiläisen Kolumbian yliopiston apulaisprofessori Alan Jacobs torstaina 8.3. kello 12.30. Jacobs puhuu muun muassa ilmaston lämpenemisen ja väestön ikääntymisen kaltaisista muutoksista, joiden kustannuksia olisi syytä alkaa maksamaan heti, mutta joiden hallitsemisen hyödyt tulevat ilmeisiksi vasta pitkällä aikavälillä. Hän etsii myös vastausta kysymykseen, miksi jotkut demokratiat pystyvät toisia pitkäjänteisempään tulevaisuudenhallintaan.

Päivät päättää 9. maaliskuuta klo 12.30 Politiikasta.fi-sivuston paneelikeskustelu tutkijoiden roolista yhteiskunnallisessa keskustelussa, joka on parhaimmillaan hedelmällistä vuorovaikutusta ja pahimmillaan jännitteistä tai jopa itsesensuuriin ohjaavaa. Paneeliin osallistuvat professorit Markku Jokisipilä sekä Johanna Kantola ja tutkijat Timo Miettinen sekä Sigrid Kaasik-Krogerus. Myös paneeli on yleisölle avoin.

Ennen luentoa ja paneelia yleisöllä on mahdollisuus tutustua Publicumin seminaarihuone 499:ssä maksuttomaan Politiikan tiedegalleriaan, joka esittelee neljän tiedettä ja taidetta yhdistelevän tekijän tai ryhmän teoksia. Esillä on Metallinaisia -hankkeen installaatio Liberian sisällissotiin osallistuneiden tyttösotilaiden elämäntarinoista, Siitä viis -kollektiivin Sinulle on vihapostia -ääniteos tutkijoiden kohtaamasta vihasta ja painostuksesta, Turvallisuuden värit -hankkeen teoksia värien poliittisesta käytöstä sekä tutkija Saara Särmän feministisiä kollaaseja maailmanpolitiikasta.

Lisätietoja:
- päivien sihteeri Sami Torssonen, sjtors at utu.fi, 0400 72 44 87