Yleisöluentosarja aivojen toiminnasta

09.02.2015

Aivotutkimukseen keskittyvä Turku Brain and Mind Center (TBMC) järjestää kevään aikana neljä suomenkielistä suurelle yleisölle tarkoitettua luentoa. Kaikki luennot pidetään Turun kaupunginkirjaston Studio-luentosalissa (Linnankatu 2, 1. kerros).

​TMBC:n juuret ovat Turun yliopiston ja Åbo Akademin professoreiden halussa yhdistää Turun alueella toimivat aivoja ja mieltä tutkivat tutkimusryhmät sekä järjestää korkealaatuista opetusta neurotieteen alalla.

Yksi keskuksen päätavoitteista on lisätä neurotieteen tutkimuksen näkyvyyttä ja saavutettavuutta Turun alueella, edistää aivoihin liittyvää tutkimusta sekä kansallisella että kansainväliselläkin tasolla.

Toivotamme teidät tervetulleiksi seuraamaan luentoja ja jututtamaan tutkijoitamme. Toivomme, että kerrotte tapahtumasta myös lukijoillenne, kuulijoillenne ja katselijoillenne.

Ke 18.2. klo 17 – 18
Psykologian tohtori Tuomo Häikiö: ”Silmänliikkeet ja lukemaan oppiminen

• Kun luet tätä tekstiä, silmäsi liikkuvat sujuvasti sanasta toiseen. Aloitteleville lukijoille tämä ei kuitenkaan ole yhtä helppoa, sillä lukemisen sujuvuuteen vaikuttaa moni asia. Mitkä kaikki tekijät sitten vaikuttavat lukemiseen, ja miten voimme aihetta tutkia? Aiheena onkin se, mitä silmänliikkeet kertovat lukemisesta sekä lasten lukemisen kehityksestä.

Ke 18.3. klo 17 – 18
Tutkimusryhmän johtaja Harry Scheinin ja lääketieteen lisensiaatti, tohtorikoulutettava Annalotta Scheinin: ”Anestesian neuraaliset mekanismit ja ihmisen tietoisuus"

• Ihmisen tietoisuus on yksi suurimmista tieteen ja filosofian ratkaisemattomista kysymyksistä. Tavoitteenamme on anestesiaa ja luonnollista nukkumista tutkimalla selvittää mitä aivoissa tapahtuu, kun tietoisuus menetetään ja vastaavasti kun se palautuu. Anestesia-aineiden aiheuttama tajunnanmenetys edustaa ainutlaatuista mahdollisuutta tutkia tietoisuuden neuraalista perustaa ihmisellä.

Ke 15.4. klo 18 – 19
Dosentti, kasvatustieteen tohtori, kollegiumtutkija, Minna Hannula-Sormunen: ”Numerot aivoissa

• Eläimetkin pystyvät tunnistamaan pieniä lukumääriä tarkasti ja hahmottamaan, laskemaan yhteen ja vertailemaan suurempia lukumääriä epätarkasti. Tämä ”kuudenneksi aistiksikin” nimitetty määrällinen hahmotuskyky ei kuitenkaan kykene vähänkään suurempien määrien tarkkaan tunnistamiseen tai vähänkään edistyneempään matemaattiseen ajatteluun. Ihmiskunta onkin kehittänyt avukseen numerot ja matematiikan, joiden oppimista tämä luento käsittelee. Miten matemaattiset taidot kehittyvät ja kuinka kehitys näyttäytyy aivoissa?

To 21.5. klo 17 – 18
Neurologian professori Seppo Soinila ja lääketieteen kandidaatti, tohtorikoulutettava Aleksi Sihvonen: "Musiikin vaikuttavuus aivosairauksien kuntoutuksessa".

• Musiikin kuuntelu lisää neurologisten potilaiden keskittymiskykyä, nostaa mielialaa, vähentää sekavuutta ja ahdistuneisuutta, parantaa muistin toimintaa ja motoriikan säätelyä sekä nopeuttaa puheentuoton korjautumista. Musiikin kuntouttava vaikutus perustuu somaattisen stressitilan lievenemiseen, aivojen mielihyvä- ja palkitsemisjärjestelmän aktivoitumiseen, motoriikan tahdistukseen ja aivojen rakenteelliseen muovautumiseen.
Luotu 09.02.2015 | Muokattu 29.07.2021