Yleisöluentosarja purkaa monikulttuurisuuden myyttejä

05.04.2016

Turun yliopisto, Siirtolaisuusinstituutti ja Turun kaupunginkirjasto järjestävät yleisölle avoimen, maksuttoman luentosarjan ”Monikulttuurisuuden myytit”. Luennot pidetään 12.4. alkaen tiistai-iltaisin kello 18.00–19.30 Turun kaupunginkirjaston pääkirjaston luentosalissa (Linnankatu 2, Turku).

​Turun yliopiston tiedote 6.4.2016

Mediakeskusteluissa maahanmuutosta, vähemmistöistä ja monikulttuurisuudessa yksinkertaistetut “totuudet”, väärinymmärrykset ja valheelliset väitteet vievät tilaa asiapohjaiselta keskustelulta. Monikulttuurisuuden myytit -luentosarjassa asiantuntijat analysoivat keskustelussa eläviä myyttejä: miten niitä rakennetaan ja muokataan? Ketkä niitä käyttävät ja miksi? Mitä tutkimustieto kertoo todellisuudesta myyttien takana? Jokaisella luentokerralla kaksi asiantuntijaa tarjoaa näkemyksensä yhteen monikulttuurisuuden myyteistä.

Luentosarjan järjestävät Turun yliopiston Monikulttuurisuus-opintokokonaisuus, yleisen historian oppiaine ja RASTER-tutkijaverkosto, Avoin yliopisto sekä Siirtolaisuusinstituutti yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston kanssa.

Ohjelma:

Ti 12.4. “Turku on suomalainen kaupunki”
Puheenvuoroissa paneudutaan Turun kaupungin historiaan kulttuurisen moninaisuuden näkökulmasta.
FT, kulttuurihistorian dosentti Riitta Laitinen, Turun yliopisto
Turun synagogan esimies Aharon Tähtinen, Turun juutalainen seurakunta

Ti 19.4. “Suomi oli yhtenäinen 1990-luvulle asti”
Puheenvuoroissa käsitellään Suomen muuttoliikkeiden historiaa ja yhtenäisen Suomen rakentamista sotahistoriallisissa kertomuksissa.
dosentti, tutkija Ismo Söderling, Siirtolaisuusinstituutti
VTT, kansainvälisten suhteiden yliopistonlehtori Matti Jutila, Turun yliopisto

Ti 26.4. “Eurooppaan ja Suomeen pääsevät kaikki halukkaat”
Puheenvuoroissa puretaan käsityksiä “vuotavista rajoista” ja käydään läpi käytäntöjä, minkälaisin edellytyksin ja keille on mahdollista saada oleskelulupa Suomessa.
VTM, tohtorikoulutettava Markus Himanen, Turun yliopisto
VTM, tohtorikoulutettava Saara Pellander, Helsingin yliopisto

Ti 10.5. “Maahanmuuttajat vie rahat ja työpaikat”
Puheenvuoroissa tarkastellaan Suomeen muualta muuttaneiden työmarkkina-asemia sekä sitä, miten kansantalouteen vetoamalla oikeutetaan rasismia.
dosentti, tutkimusjohtaja Elli Heikkilä, Siirtolaisuusinstituutti.
YTT, FiDiPro-tutkijatohtori Katariina Mäkinen, Tampereen yliopisto

Ti 17.5 “Monikulttuurisuus uhkaa suomalaista tasa-arvoa”
Puheenvuoroissa tartutaan monikulttuurisuus- ja maahanmuuttokeskusteluissa toistuviin käsityksiin sukupuolesta ja seksuaalisuudesta, sekä puretaan myytti siitä, että monikulttuurisuus uhkaisi suomalaista tasa-arvoa.
tutkija Airin Bahmani, Nuorisotutkimusverkosto
VTT, tutkijatohtori Veronika Honkasalo, Nuorisotutkimusverkosto

Ti 24.5. “Monikulttuurisuus on kriisissä”
Puheenvuoroissa tarkastellaan uskonnollisten yhteisöjen rinnakkaiseloa Suomessa ja monikulttuurisuuden nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä.
FT, johtaja Tuomas Martikainen, Siirtolaisuusinstituutti
VTT, kansainvälisten suhteiden yliopistonlehtori Matti Jutila, Turun yliopisto

Lisätietoja:
Luentosarja: Matti Jutila, matti.a.jutila@utu.fi
Monikulttuurisuus-opintokokonaisuus: Minna Seikkula, minna.seikkula@utu.fi
p. 02 333 5390 (valtio-opin oppiaine)

Luotu 05.04.2016 | Muokattu 06.04.2016