Yleisöseminaari reformaation vaikutuksista suomalaisen kulttuurin ja yhteiskunnan kehitykseen

09.03.2017

​Turun yliopiston tiedote 9.3.2017

Suuri yleisö ja median edustajat ovat tervetulleita kuuntelemaan ajankohtaisia puheenvuoroja seminaariin ”Reformation shaping culture and society in the past and in the present – Reformaatio kulttuurin ja yhteiskunnan muokkaajana menneisyydessä ja nykyään”. Osallistujille maksuttoman tapahtuman ensimmäinen päivä pidetään englanniksi, toinen päivä suomeksi.

Aika: 15.–16.3.2017
Paikka: Turun yliopiston päärakennus, luentosali 2, Yliopistonmäki, Turku (rakennus T1 kampuskartalla www.utu.fi/kartta)

Turun yliopistossa toimivan Turun vanhojen aikojen tutkimuskeskuksen (TUCEMEMS), Suomen kirkkohistoriallisen seuran ja Turun Historiallisen Yhdistyksen yhteistyössä järjestämässä seminaarissa käsitellään reformaation pitkää historiaa ja sen vaikutusta Suomen kansallisen identiteetin syntyyn, hyvinvointiajattelun muovautumiseen ja Turun kaupunkikuvaan.

Seminaarin ensimmäisenä päivänä pohditaan reformaation historiaa ja taustaa sekä siihen johtaneita syitä. Lisäksi Saksan evankelisen kirkon (Evangelische Kirche in Deutschland) Reformaation merkkivuoden lähettiläs, professori Margot Kässmann, pohtii reformaation merkitystä nykypäivänä. Päivä on englanninkielinen.

Toisena päivänä puhutaan suomea ja pohditaan reformaation vaikutusta Suomen kansallisen identiteetin synnylle sekä Lutheria ja luterilaisuutta erilaisista, uusista tai vähemmälle huomiolle jääneistä näkökulmista. Aamulla pohditaan reformaation, kielen ja kansallisen identiteetin kytköksiä Suomessa, ja iltapäivällä avataan Lutherin juutalaisvastaisten kirjoitusten taustoja, luterilaisen esivaltaopin kehitystä ja Lutherin ajatuksia naiseudesta. Lisäksi kuullaan, millaisia vaikutuksia reformaatiolla oli Turun kaupunkikuvaan ja miten reformaatio vaikutti köyhäinhoidon uudistamiseen Euroopassa. Emeritus arkkipiispa Jukka Paarma pohtii, mitä muutoksia reformaatio toi Suomen kirkolliseen elämään.

Seminaarin ohjelma löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta www.utu.fi/tucemems

Tapahtumaan on ollut ennakkoilmoittautuminen, mutta paikalle saa vapaasti saapua ilmoittautumattakin kuuntelemaan haluamansa esitelmät.

Lisätietoja:
tutkimusavustaja Miika Norro, 040 813 2273, mmonor@utu.fi

Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies (TUCEMEMS) on Turun yliopiston monitieteinen vanhojen aikojen tutkimuskeskus. Keskus järjestää yleisöluentosarjoja ja -seminaareja erilaisista antiikkiin, keskiaikaan ja uuden ajan alkuun liittyvistä aiheista. Vuonna 2017 keskiössä on reformaation merkkivuosi.
www.utu.fi/tucemems

Luotu 09.03.2017 | Muokattu 09.03.2017