Yleisötilaisuus ti 27.11. Turun yliopistolla: Suomalaistutkijoita Amazoniassa – modernia löytöretkeilyä

23.11.2018

Yleisöllä on vapaa pääsy Turun yliopistolla tiistaina 27.11. järjestettävään tapahtumaan, jossa tarjotaan kuulijoille inspiroiva ja ajatuksia herättävä katsaus suomalaisesta Amazon-tutkimuksesta.

​Turun yliopiston tiedote 23.11.2018

Amazonian sademetsäalue on yksi heikoimmin tunnetuista metsäalueista maailmassa. Siksi vähilläkin resursseilla voi alueella tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä, jos vain löytyy riittävästi seikkailumieltä ja kykyä haastaa vakiintuneita käsityksiä. Tällaisen modernin löytöretkeilyn hengessä suomalaiset ja erityisesti turkulaiset tutkijat ovat samonneet Amazonian sademetsiä jo yli 35 vuoden ajan.

Tutkimusretkien tuloksia ovat esimerkiksi, että Amazonian turvesoiden hiilivarasto on yli tuhatkertainen aiemmin ajateltuun verrattuna ja että Amazoniassa on elänyt ennen Kolumbusta monumentaalirakennelmia rakentanut satojen tuhansien ihmisten sivilisaatio. Lisäksi turkulaistutkijat ovat kyenneet valmistamaan ensimmäisenä maailmassa koko Amazonian alueen kattavan kasvilajiston alueellista vaihtelua kuvaavan kartan.

Tiistaina 27.11. Turun yliopiston Natura-rakennuksen luentosalissa XIV (3. krs.) Turun Eläin- ja Kasvitieteellinen Seura järjestää kaikille kiinnostuneille tarkoitetun suomenkielisen tapahtuman, jolla halutaan antaa kuulijalle inspiroiva ja ajatuksia herättävä katsaus suomalaisesta Amazon-tutkimuksesta. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja paikalle voi tulla kuuntelemaan myös yksittäisiä esityksiä.

Ohjelma:

16.15-16.55 prof. Risto Kalliola, Turun yliopisto, "Opiskelijaretkeilystä monitieteiseksi tutkimusryhmäksi"

16.55-17.35 prof. Martti Pärssinen, Helsingin yliopisto, "Geoglyfejä rakentanut sivilisaatio Amazoniassa"

17.35-18.00 kahvitauko

18.00-18.40 prof. Ilari Sääksjärvi, Turun yliopisto, "Tuntematon maa – Amazonian hyönteislajiston monimuotoisuus"

18.40-19.20 prof. Hanna Tuomisto, Turun yliopisto, “Mikä on ajankohtaista Amazon-tutkimuksessa juuri nyt?"

Taustatietoa esitelmöijistä:

Risto Kalliola on Turun yliopiston maantieteen professori, jonka ura Amazon-tutkijana lähti liikkeelle turkulaisopiskelijoiden retkestä Peruun.

Martti Pärssinen on Helsingin yliopiston arkeologian professori, joka on inka-kulttuurin johtavia kansainvälisiä asiantuntijoita ja tekee tällä hetkellä aktiivista tutkimusta Amazoniasta löytämänsä muinaisen sivilisaation historiasta.

Ilari Sääksjärvi on Turun yliopiston professori ja biodiversiteettiyksikön johtaja, joka tutkii erityisesti Amazonian loispistiäisiä.

Hanna Tuomisto on Turun yliopiston kasviekologian professori, joka soveltaa suomalaista metsäekologian tutkimusperinnettä ja kaukokartoitusmenetelmiä Amazonian sademetsien tutkimukseen.

Lisätietoja: Kalle Ruokolainen, kalle.ruokolainen@utu.fi, p. 050 569 2596

Luotu 23.11.2018 | Muokattu 23.11.2018