Yli 400 matemaattisten aineiden opettajaa Turussa 6.–7.10.

05.10.2017

Opettajankin pitää oppia. Ylioppilaskirjoitukset sähköistyvät, ilmiö- ja teemaoppiminen sekä tietokoneavusteinen mittaaminen ovat osa opetussuunnitelmia ja muuttuvan työelämän vaatimukset edellyttävät uudenlaisia opetus- ja oppimistapoja. Osaava ja työstään innostunut opettaja rohkaisee nuoria opiskelemaan matemaattisia aineita, joista on hyötyä monella alalla. Vuoden tärkein matemaattisten aineiden koulutustapahtuma, MAOL ry:n syyspäivät, järjestetään tänä vuonna 6.–7.10. Turun yliopistolla.

​Turun yliopiston tiedote 5.10.2017

Kaksipäiväinen tapahtuma kerää osallistujia ympäri Suomea. Perjantain työpajoissa keskitytään toiminnalliseen opettamiseen mobiililaitteita hyödyntäen.

– Opettajat saavat työpajoista vinkkejä omaan työhönsä. Esimerkiksi ihmisen ominaisuuksien mittaamiseen voidaan yhdistää ilmiöoppimisen hengessä helposti matematiikkaa ja biologiaa. ActionTrack-työpaja taas valaisee, miten mobiilioppiminen sujuu ulkona matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa, kertoo syyspäivien projektipäällikkö Kalle Vähä-Heikkilä.

Lauantain luennoilla ja työpajoissa merkittävään rooliin nousevat muun muassa vuoden 2018 syksyllä sähköistyvät matemaattisten aineiden ylioppilaskirjoitukset ja niihin liittyvät välineet. Laskemista, datan analysoimista ja kuvien sekä videoiden tulkitsemista varten opiskelijoiden täytyy opiskella erilaisia apuohjelmia. Syyspäivillä tarjoillaan opettajille didaktisia ratkaisuja ohjelmien käyttöön.

Lisäksi syyspäivien jokavuotisena ohjelmanumerona Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö julkistaa vuoden matemaattisten aineiden opettajan. Syyskoulutuspäivien ohjelmaa täydentämään saapuu myös Avaruusmatka 2017 -teemalla Suomea kiertävä kaikille avoin Avaruusrekka.

Syyskoulutuspäivät järjestävät MAOL ry, Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Lounais-Suomen LUMA-keskus.

Media on tervetullut tutustumaan syyskoulutuspäivien työpajoihin perjantaina 6.10. klo 14.30 (Turun yliopiston Arcanum, Vatselankatu 2).

Lauantain 7.10. luennot ja työpajat ovat medialle avoimia. Median edustajat otetaan vastaan Turun yliopiston Educariumin aulassa klo 10.30.

Tapahtuman kotisivut ja ohjelma:

koulutuspäivien projektipäällikkö Kalle Vähä-Heikkilä, p. 050 342 3369
kalle.vaha-heikkila@huittinen.fi