Yliopisto luopuu Rauman kampusalueen neljästä rakennuksesta

06.11.2013

Turun yliopiston hallitus päätti kokouksessaan 30.10., että opettajankoulutuslaitos luopuu Rauman Seminaarinmäellä 3000 tilaneliömetristä ja tehostaa tilojen yhteiskäyttöä Rauman normaalikoulun kanssa.

​Turun yliopiston tiedote 6.11.2013

Yliopiston rehtori Kalervo Väänäsen asettama Rauman kampuksen tilasuunnitteluryhmä on suunnitellut toimintojen sijoittumista kampusalueen rakennuksiin siten, että kampuksen tilakustannukset saadaan laskettua nykyisestä 1,1 milj. euron vuosivuokratasosta noin 700 000 euron vuosivuokratasolle. Työryhmä jätti esityksensä rehtorille syyskuun lopussa.

Työryhmä on ehdottanut käytössä olevien tilojen olennaisesti tehokkaampaa yhteiskäyttöä opettajankoulutuslaitoksen ja Rauman normaalikoulun välillä sekä luopumista pysyvästi neljästä rakennuksesta: Artikasta, Tornista, hallintorakennuksesta ja Pajasta. Yhteensä luopumista esitetään 2 999 tilaneliöstä, mikä tarkoittaa noin 370 000 euron säästöä vuodessa.

Artikan ja Tornin toiminnot on jo sijoitettu muihin Seminaarinmäen rakennuksiin, sillä rakennukset jouduttiin viime kesäkuussa asettamaan käyttökieltoon sisäilmaongelmien takia.

Resursseja tiloista toimintaan

Rakennuksista luopumisen edellytyksenä on jäljelle jäävien tilojen osittainen muutos vastaamaan muuttuneita käyttötarkoituksia ja käyttäjien tarpeita. Arvio tarvittavista tilainvestoinneista kalustuksineen on yhteensä 1,25 miljoonaa euroa.

– Tiloista luopuminen on Rauman kampusalueella ehdottomasti järkevä ratkaisu. Näin saadaan resursseja siirrettyä seinistä itse toimintaan. Luovutettavat rakennukset olisi joka tapauksessa pitänyt peruskorjata seuraavien kymmenen vuoden aikana, mikä olisi merkinnyt merkittävää vuokratasonkorotusta kampusalueella, rehtori Väänänen toteaa ja jatkaa:

– Tilavähennysten lisäksi tilatyöryhmä on ansiokkaasti etsinyt säästöjä yhteistyömahdollisuuksien kautta. Opettajankoulutuslaitoksen ja Rauman normaalikoulun yhteistyöstä koituvat säästöt kattavat osaltaan varusteinvestoinneista tulevia kustannuksia.

Yliopiston hallitus päätti hyväksyä hankkeen toteutuksen edellyttäen, ettei lopullinen investointikustannus nouse yli 10 prosenttia nyt esitetystä arviosta.

Raumalla pidettiin henkilöstön keskustelutilaisuus tiloista keskiviikkona 6.11.

Luotu 06.11.2013 | Muokattu 08.07.2021