Yliopisto näkyy, kuuluu ja maistuu Turun kirja-, tiede- ja ruokamessuilla

30.09.2014

Turun yliopiston tiedote 20.9.2014

​Ilot ja oivallukset ovat Turun Tiedemessujen tämänvuotinen teema. Ajatus näkyy Turun yliopiston osastoilla sekä yliopistolaisten esiintyessä niin kirja-, tiede- kuin ruokamessuillakin. Tieteentekijät ovat mukana suurtapahtuman jokaisena päivänä omalla ohjelmallaan.

Turun yliopiston tiedemessujen osaston B9 teemana ovat ruokaelämykset ja -kokemukset. Kävijät voivat osallistua funktionaalisten elintarvikkeiden tutkimuskeskuksen tutkimukseen, aistiradalla messuvieraat pääsevät testaamaan ja arvioimaan omien aistiensa toimivuutta ja vahvuuksia.

B-hallin Tieto-lavalla esitellään uusinta tutkimusta. Perjantaina klo 10.30 keskustellaan suomen kielen tulevaisuudesta tieteen ja koulutuksen kielenä, kello 11.00 pannaan vastakkain painetut ja e-materiaalit ja kello 12.30 tutkimusjohtaja Anu Hopia paljastaa, millä tavoin kokkaaminen on kemiaa. Lauantaina lavalla keksitään kello 11.40 alkaen Suomi uudelleen Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Olli Hietasen johdolla.

Sunnuntaina Turun yliopiston professorit, poliittisen historian Timo Soikkanen, biomateriaalilääketieteen Pekka Vallittu ja oikeustieteen Outi Korhonen paljastavat rehtori Kalervo Väänäsen vetämässä keskustelussa, millaisia ilon hetkiä ja oivalluksia työ tutkijana. Auditorio 1:ssä järjestettävä keskustelu alkaa sunnuntaina kello 16.00.

A-hallin kirjamessuosastolla A62 löytyvät yliopiston uusimmat ja tuoreimmat julkaisut.

Ruokamessujen puolella C-hallissa Turun yliopiston koordinoima Varsinais-Suomen ruokaketjun kehittämishanke VARRU on koonnut varsinaissuomalaisen tuottajatorin. Torilla on tarjolla alueen herkkuja hampusta kvinoaan ja jäätelöstä mansikkamehuun. VARRUn Lähiherkku-lavalla esiintyvät alueen tuottajat ja elintarvikeyrittäjät sekä selvitetään seutukokkikilpailun voittaja.

Tuottajatorilla voi myös tutustua kotimaisiin kasviproteiinin lähteisiin härkäpapuun, herneeseen, öljypellavaan ja öljyhamppuun. Turun yliopiston Brahea-keskuksen Kasviproteiiniketjunhallinta-hanke kertoo kotimaisten kasvi-proteiinien ravitsemuksellisuudesta, käyttötavoista ja mahdollisuuksista muun muassa leikkimielisen kuluttajakyselyn ja tuotemaistatusten avulla.

Yliopistolaisia on mukana kymmenissä messutapahtumissa. Esimerkiksi 7–10 -vuotiaille koululaisille suunnatuista Lasten yliopiston tiedeluennoista Tieto-lavalle lehahtavat lauantaina klo 10.30 Pöyhkeät perhoset ja sunnuntaina klo 11.30 NAM vai YÖK? –luennolla pohditaan miksi toisen herkkuruoka on toisen inhokki.

Luotu 30.09.2014 | Muokattu 26.07.2021