Your Kind of Games tutkii personoitujen pelisuositusten liiketoimintapotentiaalia

30.11.2016

Turun yliopiston tieteidenvälisen Up Your Game -pelitutkimusverkoston uudessa Your Kind of Games -projektissa selvitetään pelaajaprofiileihin perustuvia suositusmalleja ja pelisuosituspalvelun asiakastarpeita.

​Turun yliopiston tiedote 30.11.2016

Tekesin Tutkimuksesta uutta tietoa ja liiketoimintaa -ohjelmasta rahoittama Your Kind of Game - projekti keskittyy Turun yliopiston Up Your Game -pelitutkimusverkoston aiemmassa tutkimuksessa kehitetyn pelaajaprofilointimenetelmän liiketoimintapotentiaalin selvittämiseen.

‒ Olemme kehittäneet menetelmän, jonka avulla voimme kuvata pelaajan preferenssit pelimekaniikkojen ja -dynamiikkojen tasolla. Kyse on siitä, että kaikkia pelaajia eivät miellytä samanlaiset pelaaja-peli-interaktion muodot. Toiset tykkäävät esimerkiksi vain rakennella asioita, kun taas toiset saavat suurimman riemunsa peliympäristön räjäyttelystä, projektipäällikkö Jukka Vahlo kertoo.

Your Kind of Games selvittää, miten kehitetyn luokittelumenetelmän avulla pelaajille voidaan tarjota personoituja pelisuosituksia. Projektissa on mukana kauppatieteiden, kulttuurintutkimuksen ja koneoppimisen asiantuntijoita Turun yliopistosta.

‒ Opetamme tekoälyä tunnistamaan internetin pelikuvausteksteistä rakenteita, jotka vastaavat pelaajaluokittelumalliamme. Näin voimme automatisoida pelisuosituksia, jotka aikaisemmin ovat perustuneet lähinnä mainontaan, peliarvioihin sekä kavereiden vinkkeihin, hankkeessa työskentelevät erikoistutkijat Jani Sainio ja Jaakko Vainio kertovat.

Menetelmä auttaa peliyrityksiä kehittämään pelaajia kiinnostavia tuotteita nopeammin

Viihdepeliteollisuudessa sekä mobiili- että kotikonepuolella on vaikeaa toteuttaa aitoa pelaajalähtöistä sisällöntuotantoa. Pelien tekeminen perustuu usein joko aiempien menestyskonstien kopiointiin tai pelisuunnittelijan omaan veikkaukseen siitä, mitä ihmiset haluaisivat pelata. Your Kind of Games pyrkii ratkaisemaan juuri tätä pelifirmojen ongelmaa.

‒ Haluamme auttaa pelifirmoja kulkemaan oikeaan suuntaan ja tekemään vähemmän turhaa työtä. Tyypillinen mobiilipeliyritys lopettaa yhdeksän kymmenestä pelikehityshankkeesta ennen pelin valmistumista siksi, että peli ei testausvaiheessa kiinnosta tarpeeksi isoa pelaajajoukkoa. Your Kind of Games auttaa peliyrityksiä tekemään ja markkinoimaan pelejä suoraan erilaisille pelaajatyypeille, projektin tutkimusjohtaja Aki Koponen kertoo.

Mobiilipelien pääomasijoittajia onkin viime vuosina kiinnostanut yhä enemmän peleihin liittyvien datapalveluiden mahdollisuudet. Suoraan peleihin sijoittaminen on monille liian riskialtista.

‒ Hankkeen toteutuksesta vastaava kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalvelut on erikoistunut ratkaisemaan elinkeinoelämän ongelmia. Pelien kohdalla haasteena on löytää markkinoilla oleville peleille oikeat pelaajaryhmät ja ylipäätään kehittää pelejä, jotka kiinnostavat maksavia asiakkaita. Pelisuosituspalvelusta syntyvä data on tässä mielessä hyvin arvokasta peliyrityksille sekä niistä kiinnostuneille sijoittajille, Koponen sanoo.

Pelisuosituspalvelun liiketoimintapotentiaalia tutkiva Your Kind of Games on käynnissä vuoden 2017 loppuun. Tekesin ja Turun yliopiston rahoittaman hankkeen ohjausryhmän jäsenet ovat Tuija Linden (Pelit-lehti), Mariina Hallikainen (Colossal Order), Jussi Laakkonen (Unity Technologies), Toni Perämäki (Microsoft), Ari Welling (Yle), Eliisa Särkilahti (Turun yliopisto) ja Jouni Smed (Turun yliopisto).

tutkimusjohtaja Aki Koponen, aki.koponen@utu.fi, p. 050 524 6239
ohjelmapäällikkö Jukka Vahlo, jukka.vahlo@utu.fi, p. 050 911 9776