Yrityksille kilpailuetua yhteiskuntavastuusta – uuden oppimateriaalin avulla tehokkaampaa vastuullisuusviestintää

25.03.2014

Suomalaiset pk-yritykset voisivat viestiä vastuullisista käytännöistään aktiivisemmin. Vastuullisuusviestinnän vauhditushankkeessa koostettu oppimateriaali neuvoo, kuinka yhteiskuntavastuusta viestitään tehokkaasti ja tyylikkäästi.

​Monelle pk-yritykselle vastuullinen toimintatapa on itsestäänselvyys, mutta siitä ei viestitä riittävästi yrityksen sidosryhmille. Osaamiskeskusohjelman (OSKE) Vastuullisuusviestinnän vauhditushankkeessa koottu oppimateriaali ohjaa tehokkaampaan vastuullisuusviestintään.

Kuluttaja- ja yritysasiakkaita kiinnostaa vastuullisuus koko ajan enemmän. Onnistuneella viestinnällä yhteiskuntavastuusta voidaan saada kilpailuetua Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla.

– Vastuullisuus ja taloudellinen menestys mahtuvat samaan lauseeseen, etenkin kun muistetaan viestintä. Kun hyvän annetaan kuulua, se kantaa kauas, muistuttaa hankkeen yrityksiä sparrannut Perjantai Markkinointiviestinnän yritysvastuuasiantuntija Janina Andersson.

Oppimateriaali on tarkoitettu itseopiskelun tueksi. Tie etenee perusasioista sidosryhmiin, todentamiseen sekä avainviesteihin, kanaviin ja visuaalisuuteen. Kuvitteellisen yrityksen, Oy Jäätelöbaari Ab:n, esimerkit havainnollistavat ja kysymykset ohjaavat pohtimaan teemoja.

Vastuullisia tekoja

Oppimateriaalin lisäksi hankkeen yritysten vastuulliset teot koottiin yksiin kansiin. Esitteestä löytyy esimerkkejä mukana olleiden yritysten hyvistä käytännöistä vastuullisuuden eri osa-alueiden mukaan jaoteltuina.

Oppimateriaali ja yritysesite julkaistiin tiistaina 25.3.2014 Vastuullisuusviestinnän vauhditushankkeen loppuseminaarissa Tampere-talolla.

Turun yliopiston koordinoimassa hankkeessa koulutettiin kolmekymmentä eri alojen yritystä viestimään vastuullisuudesta paremmin. Hankkeeseen osallistui kolme tutkimuslaitosta ja kolmekymmentä yritystä, joista 27 oli pieniä tai keskisuuria yrityksiä.
Mukana oli elintarvike-, matkailu-, IT- ja apteekkialan yrityksiä. Yritysten vastuullisuusviestintää sparrasi Perjantai Markkinointiviestintä Oy. Hanketta on rahoittanut Euroopan sosiaalirahasto.

Luotu 25.03.2014 | Muokattu 19.07.2021