Miten Turussa edistetään kestävää liikkumista? Kaupunkinytkyn loppuseminaari 30.11. klo 14-16

18.10.2022

Tervetuloa seuraamaan Kaupunkinytky-tutkimusprojektin tutkimusseminaaria, jonka aiheina on kestävä liikkuminen. Monialainen tutkimusprojekti tuo yhteen Turun kaupungin ja Turun yliopiston yhteiset tutkimusintressit liittyen kestävän liikkumisen teemoihin. Projektissa on tutkittu sähköautoilun nytkyjen (eng. nudge, suomennetaan myös tuuppaus) etiikkaa ja niihin liittyviä asenteita sekä nytkyjä ja niiden hyväksyttävyyttä.

Ilmoittaudu tilaisuuteen viimeistään 23.11. mennessä tästä linkistä

Tilaisuus on avoin kaikille ja osallistujiksi toivotaan etenkin liikenteen ja liikkumisen parissa työskenteleviä tutkijoita, suunnittelijoita ja asiantuntijoita.

Tapahtuma järjestetään Turun yliopistolla. Tarkemmasta tilasta tiedotetaan ilmoittautuneille, kun osallistujamäärä on selvillä. Loppuseminaaria on myös mahdollista seurata etänä ja osallistumislinkki lähetetään etäosallistujiksi ilmoittautuneille seminaaria edeltävänä päivänä.

OHJELMA:
14:00 Tilaisuuden avaus ja johdatus nytkyihin (kaupunkitutkimusohjelman johtaja Sampo Ruoppila ja professori Paula Salo)
14:10 Nytkyjen hyväksyttävyys Suomessa (projektitutkija Anna Makkonen)
14:35 Kestävä liikkuminen Turussa (Turun kaupungin hankepäällikkö Stella Aaltonen)
15:05 Miten saada ihmiset hankkimaan sähköauto: Psykologian näkökulma (erikoistutkija Nils Sandman)
15:25 Tulisiko ihmisiä kannustaa hankkimaan sähköauto: Etiikan näkökulma (dosentti Helena Siipi)
15:50 Tulosten hyödyntäminen Turussa ((Turun kaupungin hankepäällikkö Stella Aaltonen)

Kaupunkinytky-hankkeessa tutkitaan monitieteisesti, millaiset käyttäytymisen ohjaamisen keinot ovat hyväksyttäviä, eettisiä ja tehokkaita tapoja ohjata ihmisiä tekemään omaa terveyttään edistäviä ja ympäristön kannalta suotuisia valintoja. Tutkimuksen on rahoittanut Turun kaupungin Kaupunkitutkimus-ohjelma.

Luotu 18.10.2022 | Muokattu 25.11.2022