Studia-messuilla nuoret etsivät ja saivat vastauksia koulutus- ja urapohdintoihinsa

01.12.2023

Turun yliopiston Studia-messujen piste täyttyi innokkaista messukävijöistä. Tapahtumaan osallistuneet opintoneuvojat ja opiskelijalähettiläät olivat kiireisiä, sillä Turun yliopisto ja Turku opiskelukaupunkina kiinnosti valtavasti nuoria. Etenkin opiskelijalähettiläät pystyivät antamaan nuorille samaistuttavaa tukea opiskelupaikan ja -alan valintaan.

Turun yliopisto osallistui Studia-messuille tänäkin vuonna, ja messut järjestettiin 28.-29.11.2023 Helsingin messukeskuksessa. Tapahtumaan osallistui yli 13 000 kävijää, mikä on yli 30 % enemmän kuin vuonna 2022. Studia on Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma, jossa toisen asteen opiskelijat ja kaikki kiinnostuneet pääsevät tutustumaan muun muassa Suomen yliopistoihin ja korkeakouluihin. Turun yliopisto oli messuilla mukana Opiskelijakaupunki Turku -osastolla, jossa oli lisäksi Åbo Akademi, Turun AMK, Novia ja Turun Ylioppilaskyläsäätiö.

Opiskelijakaupunki Turku -osaston vetonaulana toimi onnenpyörä, jota messukävijät kävivät pyöräyttämässä. Jono onnenpyörälle oli hetkittäin useamman metrin mittainen, ja jonosta löytyi useasti juuri Turun yliopiston opetustarjonnasta ja Turusta opiskelukaupunkina kiinnostuneita lukiolaisia. Tapahtumaan osallistuneet nuoret kyselivät paljon ja olivat aidosti kiinnostuneita tulevaisuudestaan.

— Vierailin itse lukiolaisena Studia-messuilla kahdesti ja muistan vielä hyvin, kuinka paljon sain keskusteluista korkeakoulujen opiskelijoiden kanssa. Oli ihanaa päästä jatkamaan näitä keskusteluja nyt toisesta näkökulmasta ja levittämään omaa akateemista intohimoa eteenpäin, opiskelijalähettiläs Kira kertoo omasta Studia-kokemuksestaan.

Turun yliopiston pisteeltä löytyi useampi opiskelijalähettiläs ja lähes jokaisesta tiedekunnasta oli edustettuna opintoneuvoja. Messukävijöitä kiinnosti kuulla etenkin opiskelijoiden aitoja kokemuksia valitsemiltaan aloilta, opiskelijaelämästä sekä syitä, miksi valita juuri Turku ja millaista opiskelu käytännössä on.

Yksi Studiaan osallistuneista opintoneuvojista oli Terhi Alinikula, jolle jäi päällimmäisenä mieleen ensimmäisestä messupäivästä positiivinen tunnelma.

— Tuntuu, että Turku kiinnostaa opiskelukaupunkina monia nuoria eri puolilta Suomea. Nuorten kanssa on mukava jutella ja välittää heille tietoa eri mahdollisuuksista. Yksi tutkinto voi avata monia ovia ja myös sivuaineilla voi vaikuttaa omaan tulevaisuuteen.

Etkö päässyt Studiaan? Tutustu kevään yhteishaussa oleviin koulutuksiimme.

Kuvaaja/Tekijä

Riina Linnainmaa