Väitös (espanjan kieli): FL, KTM Sanna Pelttari

Aika

17.5.2025 klo 12.00 - 16.00
FL, KTM Sanna Pelttari esittää väitöskirjansa ”Comunicación emotiva como espejo de las relaciones interpersonales en YouTube: Análisis cualitativo de la lengua usada por los usuarios hispanohablantes de la plataforma” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 17.5.2025 klo 12.00 (Turun yliopisto, Calonia, Cal1-luentosali, Caloniankuja 3, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Barbara De Cock (Université catholique de Louvain, Belgia) ja kustoksena professori Marjut Johansson, FT (Turun yliopisto). Väitöstilaisuuden lektio on suomeksi, ja muuten tilaisuus on espanjan- ja englanninkielinen. Väitöksen alana on espanjan kieli.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-02-0178-4 (kopioi linkki selaimeen).

***

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Väitöskirjatutkija Sanna Pelttari tarkasteli espanjankielisten tubettajien ja heidän yleisönsä välistä emotionaalista kielenkäyttöä ja viestintää. Tavoitteena oli selvittää, mitä ne kertovat näiden kahden käyttäjäryhmän keskinäisistä vuorovaikutussuhteista. Video- ja kommenttiaineistoa analysoitiin YouTuben käyttäjien emotionaaliseen kielenkäyttöön mahdollisesti liittyvien taustailmiöiden, kuten huomiotalouden, parasosiaalisten suhteiden, sosiaalisen ja emotionaalisen pääoman, sekä emotionaalisen kiintymyksen näkökulmasta. Tämänkaltaiset erityisesti YouTuben käyttäjien emotionaalista kielenkäyttöä mikrotasolla käsittelevät laadulliset tutkimukset ovat harvinaisia.

Tutkimustulokset osoittavat, että tubettajat pyrkivät monin kielellisin ja diskursiivisin keinoin saamaan yleisön huomion sekä edistämään sen sitoutumista YouTube-kanavillaan. Tämän arvioidaan vaikuttavan molempien käyttäjäryhmien sosiaaliseen pääomaan ja ryhmien keskinäisiin (para)sosiaalisiin suhteisiin. Moninaiset, paikoin voimakkaat ja usein samankaltaisina toistuvat tunneilmaisut näyttävät olevan kiinteä osa tubettajien kielellistä repertuaaria, unohtamatta usein ilmeisiin ja eleisiin perustuvan viestinnän merkitystä heidän videoissaan.

Samankaltaiset kielelliset keinot ja sitouttavat käytänteet tulivat esille myös katsojien jättämissä ja pääasiallisesti myönteisissä kommenteissa. Emotionaalisten ilmaisujen voimakkuuden lisäksi niiden silmiinpistävää läsnäoloa aineistossa voidaan tarkastella emotionaalisen pääoman ja kiintymyksen näkökulmasta. Emotionaalista pääomaa kertyy YouTubessa henkilökohtaisen havainnoinnin ja kokemuksen kautta. Kommentoijien rooli tubettajia ihailevina faneina heijastui tutkimuksen aineistossa selvästi.

Pelttarin tutkimus osoittaa, että YouTuben käyttäjien emotionaalisen kielen tarkastelu edellä mainittujen taustailmiöiden valossa lisää ymmärrystä alustan käyttäjien kielenkäytöstä ja vuorovaikutussuhteista. Lisäksi tutkimustulokset muistuttavat siitä, että sosiaalisen median emotionaalinen viestintä ja vuorovaikutus voivat parhaimmillaan olla myös rakentavaa, yhteisöllistä sekä molempien käyttäjäryhmien sosiaalista ja emotionaalista pääomaa edistävää. Tämä jää usein sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa vihapuhetta ja negatiivista kommentointia käsittelevien tutkimuksien varjoon.
Viestintä