Väitös (hoitotiede): TtM Mika Alhonkoski
TtM Mika Alhonkoski esittää väitöskirjansa ”Three-dimensional technology in healthcare education -Experiences in practical nursing education” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 26.9.2025 klo 12.00 (Turun yliopisto, Educarium, Edu2-sali, Assistentinkatu 5, Turku).
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/876d2b39-94ca-4317-af72-f380be215565/public (kopioi linkki selaimeen).
Vastaväittäjänä toimii professori Marco Tomietto (Northumbrian yliopisto, Yhdistynyt kuningaskunta) ja kustoksena professori emerita Leena Salminen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on hoitotiede.
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Ensiksi tämän väitöskirjan tulokset korostavat, että 3D-teknologioita on tutkittu varsin rajatusti tutkimusten keskityttyä pääosin vain 3D-ympäristöihin (esim. VR tai AR), jolloin 3D-kuvat, 3D-hologrammit sekä 3D-tulostaminen ovat jääneet vähälle huomiolle. Tämä voi rajata sosiaali- ja terveysalan opettajien ajattelua 3D-teknologioiden pedagogisesta hyödyntämisestä. Toiseksi tämän väitöskirjan tulosten mukaan 3D-teknologiat (3D-kuvat, 3D-ympäristöt ja 3D-tulostaminen) olivat yhteydessä parempiin oppimistuloksiin ensiavun opetuksessa lähihoitajakoulutuksessa.
Oppimistulokset paranivat niin teoriatiedossa kuin elvytystaidoissakin verrattuna kontrolliryhmään. Tämän lisäksi lähihoitajaopiskelijat kuvasivat saaneensa paremmat valmiudet omaksua uusia teknologisia ratkaisuja tulevaisuudessa hyödynnettyään 3D-teknologiaa omassa koulutuksessaan. Tämän väitöskirjan tulokset sisältävät myös sosiaali- ja terveysalan ammatillisen koulutuksen opettajien kuvauksia 3D-teknologioiden käytöstä, jossa korostuivat niiden suuri potentiaali opetuksessa. Toisaalta opettajat myös alleviivasivat, että niiden käyttö tulee suunnitella pedagogian ehdoilla siten, että opettajien mielipiteitä ja valmiuksia tulee kuunnella ennen hankintoja tai käyttöönottoa.
Tämä väitöskirja tuo uutta tietoa siitä, että 3D-teknologioihin voi suhtautua monipuolisesti siten, että käsite sisältää erilaisia teknologisia ratkaisuja (3D-kuvat, 3D-ympäristöt, 3D-hologrammit ja 3D-tulostaminen). Tämä väitöskirja lisää ymmärrystä 3D-teknologioiden mahdollisuuksista ja siitä, että ne ovat yhteydessä positiivisiin oppimistuloksiin myös lähihoitajaopiskelijoiden keskuudessa.
Kokonaisuudessaan tämä väitöskirja pyrkii lisäämään ymmärrystä siitä, että hoitotyön opetuksessa tulee hyödyntää erilaisia teknologisia ratkaisuja, vaikkakaan ne eivät ole itsestäänselvyys. Tämän lisäksi väitöskirja korostaa yleisesti ammatillisen koulutuksen tutkimuksen merkitystä tulevaisuudessa koulutusasteen kehittämisessä.
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/876d2b39-94ca-4317-af72-f380be215565/public (kopioi linkki selaimeen).
Vastaväittäjänä toimii professori Marco Tomietto (Northumbrian yliopisto, Yhdistynyt kuningaskunta) ja kustoksena professori emerita Leena Salminen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on hoitotiede.
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Ensiksi tämän väitöskirjan tulokset korostavat, että 3D-teknologioita on tutkittu varsin rajatusti tutkimusten keskityttyä pääosin vain 3D-ympäristöihin (esim. VR tai AR), jolloin 3D-kuvat, 3D-hologrammit sekä 3D-tulostaminen ovat jääneet vähälle huomiolle. Tämä voi rajata sosiaali- ja terveysalan opettajien ajattelua 3D-teknologioiden pedagogisesta hyödyntämisestä. Toiseksi tämän väitöskirjan tulosten mukaan 3D-teknologiat (3D-kuvat, 3D-ympäristöt ja 3D-tulostaminen) olivat yhteydessä parempiin oppimistuloksiin ensiavun opetuksessa lähihoitajakoulutuksessa.
Oppimistulokset paranivat niin teoriatiedossa kuin elvytystaidoissakin verrattuna kontrolliryhmään. Tämän lisäksi lähihoitajaopiskelijat kuvasivat saaneensa paremmat valmiudet omaksua uusia teknologisia ratkaisuja tulevaisuudessa hyödynnettyään 3D-teknologiaa omassa koulutuksessaan. Tämän väitöskirjan tulokset sisältävät myös sosiaali- ja terveysalan ammatillisen koulutuksen opettajien kuvauksia 3D-teknologioiden käytöstä, jossa korostuivat niiden suuri potentiaali opetuksessa. Toisaalta opettajat myös alleviivasivat, että niiden käyttö tulee suunnitella pedagogian ehdoilla siten, että opettajien mielipiteitä ja valmiuksia tulee kuunnella ennen hankintoja tai käyttöönottoa.
Tämä väitöskirja tuo uutta tietoa siitä, että 3D-teknologioihin voi suhtautua monipuolisesti siten, että käsite sisältää erilaisia teknologisia ratkaisuja (3D-kuvat, 3D-ympäristöt, 3D-hologrammit ja 3D-tulostaminen). Tämä väitöskirja lisää ymmärrystä 3D-teknologioiden mahdollisuuksista ja siitä, että ne ovat yhteydessä positiivisiin oppimistuloksiin myös lähihoitajaopiskelijoiden keskuudessa.
Kokonaisuudessaan tämä väitöskirja pyrkii lisäämään ymmärrystä siitä, että hoitotyön opetuksessa tulee hyödyntää erilaisia teknologisia ratkaisuja, vaikkakaan ne eivät ole itsestäänselvyys. Tämän lisäksi väitöskirja korostaa yleisesti ammatillisen koulutuksen tutkimuksen merkitystä tulevaisuudessa koulutusasteen kehittämisessä.
Viestintä