Väitös (kasvatustiede): KM Meri Pihanperä
Aika
5.9.2025 klo 12.00 – 16.00
KM Meri Pihanperä esittää väitöskirjansa ”Suomen ensimmäisen yliopistollisen harjoittelupäiväkodin synty ja kehittyminen: Rauman pikkunorssi vuosina 2017–2021” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 5.9.2025 klo 12.00 (Turun yliopisto, Rauman kampus, päärakennus, Toivo Laurilehto -sali, Seminaarinkatu 1, Rauma).
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/67837008524 (kopioi linkki selaimeen).
Vastaväittäjänä toimii dosentti Kirsi Alila (Opetus- ja kulttuuriministeriö) ja kustoksena emeritaprofessori Inkeri Ruokonen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on kasvatustiede.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-02-0284-2 (kopioi linkki selaimeen).
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
KM Meri Pihanperä tutkii artikkelimuotoisessa väitöskirjassaan Suomen ensimmäisen yliopistollisen harjoittelupäiväkodin syntyprosessia ja kehittymistä vuosina 2017–2021. Tutkimuksessa selvitettiin Turun yliopiston alaisuuteen vuonna 2021 perustetun Rauman pikkunorssin syntyä ja kehittymistä sekä siellä työskennelleiden varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä työstään yliopistollisessa harjoittelupäiväkodissa. Lisäksi tutkittiin Rauman pikkunorssin konseptia ja suhteutumista muihin harjoittelupäiväkotimalleihin maailmalla. Väitöstutkimuksessa käytettiin integroivan kirjallisuuskatsauksen ja dokumenttianalyysin menetelmiä sekä sovellettiin kehittävän työntutkimuksen menetelmää.
Opetusharjoittelut ovat keskeinen osa suomalaista opettajankoulutusta. Varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa, toisin kuin luokan- ja aineenopettajakoulutuksessa, kaikki opetusharjoittelut on järjestetty kunnallisissa tai yksityisissä päiväkodeissa, sillä yliopistojen opettajankoulutusten yhteydessä toimiva harjoittelukoulujärjestelmä ei ulotu varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen. Suomen ensimmäisen yliopistollisen harjoittelupäiväkodin syntyä ja kehittymistä tarkasteleva tutkimus on tärkeää aikana, jolloin varhaiskasvatuksen opettajista on pula ja opettajankoulutuksen laatua sekä veto- ja pitovoimaa kehitetään valtakunnallisesti.
Tutkimustuloksina esitetään Rauman pikkunorssin syntyprosessi ja kehittyminen osaksi yliopistollista varhaiskasvatuksen opettajankoulutusta. Lisäksi tarkastellaan Suomen ensimmäisen harjoittelupäiväkodin suhteutumista maailmalla toimiviin yliopistollisiin harjoittelupäiväkoteihin. Tulokset osoittavat, että Rauman pikkunorssista suunniteltiin yliopistollinen harjoittelupäiväkoti, jonka tilat, toiminnot ja toimijat muodostivat varhaiskasvatusta, esiopetusta sekä opetus-, opetusharjoittelu- ja tutkimusyhteistyötä toteuttavan yksikkökokonaisuuden vastaavasti kuin harjoittelukouluissa. Tulokset kuvaavat myös Rauman pikkunorssin opettajien työn muutosta ja kehittymistä sen ensimmäisen toimintavuoden aikana. Tutkimus tekee näkyväksi Rauman pikkunorssin toiminnan alkuvaiheet erityisenä Covid19-rajoitusten aikana varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuksella on merkitystä suomalaisen varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen ja siihen liittyvän opetusharjoittelujärjestelmän kehittämisen kannalta tulevaisuudessa.
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/67837008524 (kopioi linkki selaimeen).
Vastaväittäjänä toimii dosentti Kirsi Alila (Opetus- ja kulttuuriministeriö) ja kustoksena emeritaprofessori Inkeri Ruokonen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on kasvatustiede.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-02-0284-2 (kopioi linkki selaimeen).
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
KM Meri Pihanperä tutkii artikkelimuotoisessa väitöskirjassaan Suomen ensimmäisen yliopistollisen harjoittelupäiväkodin syntyprosessia ja kehittymistä vuosina 2017–2021. Tutkimuksessa selvitettiin Turun yliopiston alaisuuteen vuonna 2021 perustetun Rauman pikkunorssin syntyä ja kehittymistä sekä siellä työskennelleiden varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä työstään yliopistollisessa harjoittelupäiväkodissa. Lisäksi tutkittiin Rauman pikkunorssin konseptia ja suhteutumista muihin harjoittelupäiväkotimalleihin maailmalla. Väitöstutkimuksessa käytettiin integroivan kirjallisuuskatsauksen ja dokumenttianalyysin menetelmiä sekä sovellettiin kehittävän työntutkimuksen menetelmää.
Opetusharjoittelut ovat keskeinen osa suomalaista opettajankoulutusta. Varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa, toisin kuin luokan- ja aineenopettajakoulutuksessa, kaikki opetusharjoittelut on järjestetty kunnallisissa tai yksityisissä päiväkodeissa, sillä yliopistojen opettajankoulutusten yhteydessä toimiva harjoittelukoulujärjestelmä ei ulotu varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen. Suomen ensimmäisen yliopistollisen harjoittelupäiväkodin syntyä ja kehittymistä tarkasteleva tutkimus on tärkeää aikana, jolloin varhaiskasvatuksen opettajista on pula ja opettajankoulutuksen laatua sekä veto- ja pitovoimaa kehitetään valtakunnallisesti.
Tutkimustuloksina esitetään Rauman pikkunorssin syntyprosessi ja kehittyminen osaksi yliopistollista varhaiskasvatuksen opettajankoulutusta. Lisäksi tarkastellaan Suomen ensimmäisen harjoittelupäiväkodin suhteutumista maailmalla toimiviin yliopistollisiin harjoittelupäiväkoteihin. Tulokset osoittavat, että Rauman pikkunorssista suunniteltiin yliopistollinen harjoittelupäiväkoti, jonka tilat, toiminnot ja toimijat muodostivat varhaiskasvatusta, esiopetusta sekä opetus-, opetusharjoittelu- ja tutkimusyhteistyötä toteuttavan yksikkökokonaisuuden vastaavasti kuin harjoittelukouluissa. Tulokset kuvaavat myös Rauman pikkunorssin opettajien työn muutosta ja kehittymistä sen ensimmäisen toimintavuoden aikana. Tutkimus tekee näkyväksi Rauman pikkunorssin toiminnan alkuvaiheet erityisenä Covid19-rajoitusten aikana varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuksella on merkitystä suomalaisen varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen ja siihen liittyvän opetusharjoittelujärjestelmän kehittämisen kannalta tulevaisuudessa.
Viestintä