Väitös (konetekniikka): DI Janne Heilala

17.5.2024 klo 14.00 - 18.00
DI Janne Heilala esittää väitöskirjansa ”Tuotantosektorin teknologian ja organisaation suorituskyvyn sulautumisen näyttöä Suomesta” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 17.05.2024 klo 14.00 (Turun yliopisto, Natura, luentosali X, Turku).

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/69782710069 (tunnus: 697 8271 0069, pääsykoodi: 123123).

Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Orzes Guido (Bozenin vapaa yliopisto, Italia) ja kustoksena professori Jussi Kantola (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on konetekniikka.

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Tein väitöskirjatutkimuksen siitä, miten tehtaiden koneet, laitteet ja työntekijöiden roolit vaikuttavat siihen, kuinka tehokkaasti tuotantolaitokset toimivat. Tärkeimmät löydökset olivat, että kun koneiden ja ihmisten työt sovitetaan hyvin yhteen, niin tehdas pystyy toimimaan tehokkaasti ja pärjäämään kilpailussa muita paremmin. Erityisen tärkeää on saada automaattiset koneet, robotit ja tuotannonohjausjärjestelmät toimimaan saumattomasti yhdessä.

Tutkimukseni toi uutta tietoa siitä, miten tuotetietojen ja tuotannon ohjauksen järjestelmät pitäisi yhdistää tehdasorganisaation rakenteisiin. Se myös esitti täysin uudenlaisen näkökulman verrattuna aiempiin tutkimuksiin samasta aiheesta.

Tutkimukseni antaa käytännön työkaluja teollisuusjohtajille parantaa tehtaidensa toimintaa ympäristöystävällisemmäksi. Koneiden automaation, robottien ja järjestelmien yhteensovittamisen avulla voidaan tehostaa tuotantoa ja säästää luonnonvaroja. Näin teollisuus voi siirtyä kestävämpään suuntaan.
Viestintä