Väitös (soveltava kielitiede): MEd Peter Launonen
MEd Peter Launonen esittää väitöskirjansa ”Investigating the Relationship Between CLIL and L1 Ability in a Finnish Education Context” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 22.11.2025 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Aava-luentosali, Arcanuminkuja 1, Turku).
Vastaväittäjänä toimii professori Tarja Nikula-Jäntti (Jyväskylän yliopisto) ja kustoksena professori Minna Maijala (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on soveltava kielitiede.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa
Väitös: Kaksikielinen opetus tukee myös suomen kielen taitoja ja voi edistää oppilaiden välistä tasa-arvoa
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Kaksikielinen opetus (engl. Content and Language Integrated Learning, CLIL) auttaa oppilaita kehittämään kielitaitoja samalla kun opitaan muiden oppiaineiden sisältöä. Tätä opetusmuotoa on käytetty menestyksekkäästi esimerkiksi suomalaisessa peruskoulussa, jossa yleisin opetuksessa käytetty vieras kieli on englanti. Koska kaksikielinen opetus vähentää ensikielen käyttöä oppitunneilla, on tärkeää tarkastella kaksikielisen opetuksen ja ensikielen taidon välistä suhdetta. Väitöskirjassani analysoitiin ensikielen taitojen eroja kaksikieliseen opetukseen ja perinteiseen opetukseen osallistuvien oppilaiden välillä.
Tulokset osoittivat, että kaksikielisen opetuksen oppilaat eivät ole heikommassa asemassa ensikielen taitojen osalta suomalaisessa yläkoulussa toteutetussa opetuksessa, jossa ensikielen käyttöä ei yleensä rajoiteta tai kielletä. Lisäksi englannin kielen asema ja läsnäolo yhteiskunnassa tulkittiin varteenotettavana taustaseikkana kaksikielisen opetuksen ja ensikielen taidon suhteen analyysissa. Tulokset korostivat myös sosioekonomisen aseman huomioimisen tärkeyttä ensikielen taitojen tarkastelussa. Perinteiseen opetukseen osallistuvien oppilaiden tuloksissa havaittiin positiivinen suhde sosioekonomisen aseman ja ensikielen taitojen välillä, mutta kaksikielisen opetuksen oppilailla tällaista yhteyttä ei havaittu. Tulokset tukevat käsitystä, että kaksikielinen opetus saattaa edistää tasa-arvoisuutta lieventämällä sosioekonomisen aseman vaikutusta kielitaidon kehittymiseen.
Tutkimukseni lisää uutta tietoa kaksikielisen opetuksen ja ensikielen taitojen välisestä suhteesta. Opettajat voivat hyödyntää tätä tietoa tilanteissa, joissa opetusryhmä koostuu hyvin eritaustaisista oppilaista. Tämä tutkimus voi myös auttaa vanhempia valitsemaan opetusmuodon, joka sopii parhaiten heidän lapsellensa.