Väitös (taidehistoria): FM Jane Vuorinen
Aika
19.12.2024 klo 12.00 - 16.00
FM Jane Vuorinen esittää väitöskirjansa ”Photographic Materialities in Contemporary Art: Pathways Beyond the Expanded Field” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa torstaina 19.12.2024 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Auditorio Aava, Arcanuminkuja 1, Turku).
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/63658079870 (meeting ID: 636 5807 9870, passcode: 770271; kopioi linkki selaimeen).
Vastaväittäjänä toimii professori Harri Laakso (Aalto-yliopisto) ja kustoksena professori Tutta Palin (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on taidehistoria.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9991-0 (kopioi linkki selaimeen).
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Jane Vuorinen tutkii väitöskirjassaan valokuvan ja materiaalisuuden välisiä suhteita nykytaiteessa. Näiden suhteiden voidaan nähdä kehittyvän kahteen eri suuntaan. Yhtäältä on nähtävissä kiinnostusta valokuvaan esineellisenä, kolmiulotteisena objektina, kun valokuvaa käytetään usein kollaaseissa, veistoksissa ja installaatioissa. Toisaalta taas digitaalisuus vie valokuvaa suuntaan, jossa sen fyysisen esineellisyyden merkitys vähenee. Tapaustutkimuksen viidessä artikkelissa problematisoidaan materiaalisuuden käsitettä suhteessa valokuvaan ja valokuvaukseen.
Tutkimuksen aineisto koostuu kansainvälisestä otoksesta valokuvataidetta, joka haastaa valokuvan käsitteellisiä rajoja. Analysoiduissa teoksissa valokuvalliset käytännöt kietoutuvat yhteen muiden materiaalisten metodien ja ympäristöjen, kuten langalla kirjailemisen, geotermisten prosessien, valokuvanmuokkausohjelmistojen, kuvanveiston, orgaanisten ei-inhimillisten toimijoiden ja biotaiteen prosessien sekä skanografian kanssa.
Tärkeimpänä teoreettisena viitekehyksenä Vuorinen soveltaa uusmaterialismia ja yhdistää sitä valokuvateoriaan sekä taidehistorian lähestymistapoihin. Tutkimus avaa uusia polkuja valokuvan materiaalisuuksien ymmärtämiseen ja siirtää huomiota siihen, kuinka materiaalit ja materiaaliset ympäristöt vaikuttavat taiteilijoiden luovassa työssä sekä teosten tulkinnassa.
Valokuvan materiaalisuuden tutkimus on ollut nousussa 1990-luvulta lähtien. Siinä on kuitenkin pitkään keskitytty ennen muuta valokuvan sosiaalisiin ja kulttuurisiin käyttötarkoituksiin. Valokuvateorian ja -filosofian kontekstissa valokuvan materiaalisuus on viime aikoihin asti nähty vähemmän merkityksellisenä. Vuorisen väitöstutkimus asettuu tähän valokuvafilosofian ja valokuvan materiaalisuuden tutkimuksen risteyskohtaan.
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/63658079870 (meeting ID: 636 5807 9870, passcode: 770271; kopioi linkki selaimeen).
Vastaväittäjänä toimii professori Harri Laakso (Aalto-yliopisto) ja kustoksena professori Tutta Palin (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on taidehistoria.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9991-0 (kopioi linkki selaimeen).
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Jane Vuorinen tutkii väitöskirjassaan valokuvan ja materiaalisuuden välisiä suhteita nykytaiteessa. Näiden suhteiden voidaan nähdä kehittyvän kahteen eri suuntaan. Yhtäältä on nähtävissä kiinnostusta valokuvaan esineellisenä, kolmiulotteisena objektina, kun valokuvaa käytetään usein kollaaseissa, veistoksissa ja installaatioissa. Toisaalta taas digitaalisuus vie valokuvaa suuntaan, jossa sen fyysisen esineellisyyden merkitys vähenee. Tapaustutkimuksen viidessä artikkelissa problematisoidaan materiaalisuuden käsitettä suhteessa valokuvaan ja valokuvaukseen.
Tutkimuksen aineisto koostuu kansainvälisestä otoksesta valokuvataidetta, joka haastaa valokuvan käsitteellisiä rajoja. Analysoiduissa teoksissa valokuvalliset käytännöt kietoutuvat yhteen muiden materiaalisten metodien ja ympäristöjen, kuten langalla kirjailemisen, geotermisten prosessien, valokuvanmuokkausohjelmistojen, kuvanveiston, orgaanisten ei-inhimillisten toimijoiden ja biotaiteen prosessien sekä skanografian kanssa.
Tärkeimpänä teoreettisena viitekehyksenä Vuorinen soveltaa uusmaterialismia ja yhdistää sitä valokuvateoriaan sekä taidehistorian lähestymistapoihin. Tutkimus avaa uusia polkuja valokuvan materiaalisuuksien ymmärtämiseen ja siirtää huomiota siihen, kuinka materiaalit ja materiaaliset ympäristöt vaikuttavat taiteilijoiden luovassa työssä sekä teosten tulkinnassa.
Valokuvan materiaalisuuden tutkimus on ollut nousussa 1990-luvulta lähtien. Siinä on kuitenkin pitkään keskitytty ennen muuta valokuvan sosiaalisiin ja kulttuurisiin käyttötarkoituksiin. Valokuvateorian ja -filosofian kontekstissa valokuvan materiaalisuus on viime aikoihin asti nähty vähemmän merkityksellisenä. Vuorisen väitöstutkimus asettuu tähän valokuvafilosofian ja valokuvan materiaalisuuden tutkimuksen risteyskohtaan.
Viestintä