Väitös (teoreettinen fysiikka): FM Daria Anttila
Aika
8.3.2025 klo 12.00 - 16.00
FM Daria Anttila esittää väitöskirjansa ”Understanding university students affect in interactions with quantum physics” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 8.3.2025 klo 12.00 (Turun yliopisto, Quantum, Auditorio, Turku).
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/68264791702 (kopioi linkki selaimeen).
Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Magdalena Kersting (Kööpenhaminan yliopisto, Tanska) ja kustoksena professori Kalle-Antti Suominen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on teoreettinen fysiikka.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-02-0057-2 (kopioi linkki selaimeen).
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Yhteiskuntamme ei olisi samanlainen ilman esimerkiksi kännyköitä, tietokoneita, lasereita ja magneettikuvausta, jotka ovat mahdollisia vain kvanttifysiikan ymmärryksen takia. Nyt myös toisen sukupolven kvanttisovellukset, kuten kvanttitietokoneet ja kvanttisensorit, ovat tulleet jäädäkseen, ja kvanttifysiikka on löytänyt tiensä sosiaaliseen mediaan, elokuviin ja uutisiin. Kvanttifysiikan opetus niin laajalle yleisölle kuin kvanttialalle erikoistuville nouseekin tulevaisuudessa yhä tärkeämmäksi. Kuitenkin tutkimusta opiskelijoiden suhtautumisesta kvanttifysiikkaan ja heidän omista kokemuksistaan kvanttifysiikan oppimisesta on vain vähän. Jotta kvanttifysiikan opetusta pystyttäisiin kehittämään edelleen, on tärkeää ymmärtää opiskelijoita ja kuunnella heidän mielipiteitään.
Väitöstutkimuksessani keskityin yliopisto-opiskelijoihin ja toin esille heidän näkemyksiään kvanttifysiikkaan, kiinnostustaan opiskella sitä ja kokemuksiaan kvanttifysiikan kurssilla opiskelusta. Lisäksi tutkin miten kiinnostusta kvanttifysiikkaan voi sytyttää. Tutkimukseni tulokset paljastivat, että opiskelijoiden asenteissa ja kokemuksissa on huomattavia eroja yksilöiden välillä. Yhteiseksi tekijäksi nousi kiinnostus kvanttifysiikan aiheisiin sekä teknistieteellisten että humanististen alojen opiskelijoiden keskuudessa. Tätä kiinnostusta voitaisiin käyttää vipuvartena kvanttifysiikan opetuksessa ja kansantajuistamisessa nykyistä enemmän. Toiseksi yhteiseksi tekijäksi nousi opiskelijoiden näkemys, jonka mukaan kvanttifysiikka on tärkeää yhteiskunnalle - mutta ei niinkään opiskelijoiden omille opinnoilleen ja tulevalle uralle.
Tutkimukseni avaa tieteellisen keskustelun opiskelijoiden kokemuksista kvanttifysiikan parissa. Tulokset soveltuvat kvanttifysiikan opetuksen suunnitteluun ja auttavat opettajia tukemaan opiskelijoiden motivaatiota ja kiinnostusta kvanttifysiikkaan sekä parantamaan sen oppimista.
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/68264791702 (kopioi linkki selaimeen).
Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Magdalena Kersting (Kööpenhaminan yliopisto, Tanska) ja kustoksena professori Kalle-Antti Suominen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on teoreettinen fysiikka.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-02-0057-2 (kopioi linkki selaimeen).
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Yhteiskuntamme ei olisi samanlainen ilman esimerkiksi kännyköitä, tietokoneita, lasereita ja magneettikuvausta, jotka ovat mahdollisia vain kvanttifysiikan ymmärryksen takia. Nyt myös toisen sukupolven kvanttisovellukset, kuten kvanttitietokoneet ja kvanttisensorit, ovat tulleet jäädäkseen, ja kvanttifysiikka on löytänyt tiensä sosiaaliseen mediaan, elokuviin ja uutisiin. Kvanttifysiikan opetus niin laajalle yleisölle kuin kvanttialalle erikoistuville nouseekin tulevaisuudessa yhä tärkeämmäksi. Kuitenkin tutkimusta opiskelijoiden suhtautumisesta kvanttifysiikkaan ja heidän omista kokemuksistaan kvanttifysiikan oppimisesta on vain vähän. Jotta kvanttifysiikan opetusta pystyttäisiin kehittämään edelleen, on tärkeää ymmärtää opiskelijoita ja kuunnella heidän mielipiteitään.
Väitöstutkimuksessani keskityin yliopisto-opiskelijoihin ja toin esille heidän näkemyksiään kvanttifysiikkaan, kiinnostustaan opiskella sitä ja kokemuksiaan kvanttifysiikan kurssilla opiskelusta. Lisäksi tutkin miten kiinnostusta kvanttifysiikkaan voi sytyttää. Tutkimukseni tulokset paljastivat, että opiskelijoiden asenteissa ja kokemuksissa on huomattavia eroja yksilöiden välillä. Yhteiseksi tekijäksi nousi kiinnostus kvanttifysiikan aiheisiin sekä teknistieteellisten että humanististen alojen opiskelijoiden keskuudessa. Tätä kiinnostusta voitaisiin käyttää vipuvartena kvanttifysiikan opetuksessa ja kansantajuistamisessa nykyistä enemmän. Toiseksi yhteiseksi tekijäksi nousi opiskelijoiden näkemys, jonka mukaan kvanttifysiikka on tärkeää yhteiskunnalle - mutta ei niinkään opiskelijoiden omille opinnoilleen ja tulevalle uralle.
Tutkimukseni avaa tieteellisen keskustelun opiskelijoiden kokemuksista kvanttifysiikan parissa. Tulokset soveltuvat kvanttifysiikan opetuksen suunnitteluun ja auttavat opettajia tukemaan opiskelijoiden motivaatiota ja kiinnostusta kvanttifysiikkaan sekä parantamaan sen oppimista.
Viestintä