Väitös (tietojenkäsittelytiede): FL Eeva Nygren

12.1.2024 klo 12.00 - 16.00
FL Eeva Nygren esittää väitöskirjansa ”Dimensions of Learning Mathematics via Technology” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 12.01.2024 klo 12.00 (Turun yliopisto, Agora, sali XXI, Turku).

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/63038522463

Vastaväittäjänä toimii professori Timo Tossavainen (Luulajan teknillinen yliopisto, Ruotsi) ja kustoksena professori Erkki Sutinen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on tietojenkäsittelytiede.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9573-8

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Tarkoituksenmukaisella digitaaliteknologian käytöllä oppii matematiikkaa tehokkaammin ja mielekkäämmin

Älylaitteet ovat tulleet osaksi ihmisten jokapäiväistä elämää. Teknologia voi olla tehokas työkalu matematiikan oppimisen tukemisessa, mutta sen käyttö vaatii huolellista suunnittelua. Matematiikan oppiminen on haastavaa monelle, mutta toisaalta matematiikan osaaminen voidaan nähdä jopa ihmisen perusoikeutena.

Pitkään kansanopistossa muun muassa 10-luokkalaisten, erityisoppilaiden ja maahanmuuttajien kanssa työskennellyt FL Eeva Nygrenin tietojenkäsittelytieteen alaan kuuluva väitöstutkimus osoittaa, että teknologia-avusteinen matematiikan opetus voi olla tehokas ja mielekäs tapa oppia matematiikkaa. Teknologiaa voidaan käyttää tukemaan kaikkia oppimisen osa-alueita, kuten tiedollista, psykomotorista ja tunneoppimista. Sekä tietopuolisessa että tunneoppimisessa oppiminen tapahtuu alemmalta tasolta kohti ylempiä tasoja; ensin täytyy osata perustaidot, jotta voi edetä syvällisempään oppimiseen. Tärkeää on myös ottaa huomioon oppimisen sosiaalinen ulottuvuus sekä opiskelijan itseohjautuvuustaidot.

Tutkimuksessa luotiin pedagoginen malli, joka integroi tietotekniikan monipuolisesti matematiikan opetukseen. Malli sisältää opettajajohtoista opetusta, perustaitojen harjoittelua digiteknologian avulla ja ongelmanratkaisua. Osana mallia testattiin Nygrenin kehittämää mobiilipeliä, joka yhdistää konkreettisia apuvälineitä ja reaalimaailmaan liittyviä tarinoita.

Tutkimuksessa havaittiin, että opetuspelien suunnittelussa on tärkeää huomioida pelimotivaatioiden ja häiriötekijöiden välinen dynamiikka. Lisäksi tutkimus korostaa, että tunneoppiminen on merkittävä osa teknologia-avusteista matematiikan oppimista. Vaikka oppilaiden affektiivinen oppiminen tapahtuu pääasiassa vastaanottotasolla, se voi ulottua – ja sen tulisi ulottua - myös syvemmälle, kuten oppimisen arvostamiseen ja sisäistämiseen.

Tutkimuksen tulokset auttavat pelisuunnittelijoita, opettajia ja oppimateriaalien kehittäjiä kehittämään innostavampia ja tehokkaampia opetusstrategioita sekä teknologia-avusteisen matematiikan opetuksen sisältöä. Tutkimus voi myös johtaa uusiin tutkimusprojekteihin teknologia-avusteisesta matematiikan opetuksesta. Suomen lisäksi tutkimusta toteutettiin Etelä-Afrikassa, Mosambikissa ja Saksassa luoden pohjaa muun muassa Turun yliopiston Namibian kampukselle.