Väitös (virusoppi): FM Kiira Kalke

17.3.2023 klo 12.00 - 16.00
FM Kiira Kalke esittää väitöskirjansa ”Antiviral modified siRNA swarms for treatment of herpes simplex virus infection” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 17.3.2023 klo 12 (Turun yliopisto, Medisiina D, Alhopuro-sali, Kiinanmyllynkatu 10, Turku).

Yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/1d67cd80-7db7-4919-b6a4-1f73af722749/public (kopioi linkki selaimeen).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Eeva Broberg (Euroopan tautienehkäisy- ja -valvontakeskus (ECDC)) ja kustoksena dosentti Veijo Hukkanen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on virusoppi.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9162-4 (kopioi linkki selaimeen).

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

RNA-parvi: tulevaisuuden laajakirjoinen viruslääke?

Väitöskirjatyössä tutkittu uusi lääkehoitomuoto, joka hyödyntää hiljentäviä RNA-molekyylejä, avaa mahdollisuuden uudenlaiseen virusten muuntautumista kestävään lääkehoitoon sekä nopeaan lääkekehitykseen. Esimerkkinä sen potentiaalista ja uuden antiviraalisen lääkkeen tarpeesta ovat uusien ja uhkaavien virusten aiheuttamat pandemiat ja epidemiat: miljoonat potilaat, jotka olivat altistuneet tai sairastuneet covid-19-tautiin, olisivat tarvinneet toimivaa lääke- tai estohoitoa.

Uusi hoitomuoto perustuu hiljentäviin RNA-molekyyleihin, jotka käynnistävät RNA-häirinnäksi kutsutun mekanismin. Koska kaikki virukset tuottavat niille ominaisia RNA-molekyylejä, hiljentävät RNA-molekyylit voivat estää virustuotannon ilman, että solun normaalitoiminta estyy. Tällöin infektio ei enää etene, ja infektoitunut kudos saa mahdollisuuden parantua.

Yhteistyöprojektimme on kehittänyt tavan valmistaa tehokkaampaa, laajakirjoista hiljentävää RNA:ta, jota kutsutaan siRNA-parveksi. Tässä väitöskirjatyössä käytettiin modifioitua RNA:ta (modRNA:ta) antiviraalisissa siRNA-parvissa, joita tutkittiin kokeellisesti herpesvirusta vastaan. ModRNA:ta hyödynnettiin tehokkuuden ja stabiiliuden lisäämiseksi. Tulosten perusteella modRNA:ta sisältävät siRNA-parvet olivat erittäin tehokkaita, turvallisia ja kestivät viruksen muuntelua. Näin ollen ne voisivat olla kaivattu uudenlainen, virusvariantteja tai ennen tuntemattomia viruksia vastaan toimiva laajakirjoinen lääkehoitomuoto.

Muuntelemalla RNA:ta saavutettiin satakertainen teho

ModRNA:ta sisältävät siRNA-parvet olivat aiempiin siRNA-parviin verrattuna 100 kertaa tehokkaampia, ja lähes 99,999% viruskasvusta estyi. Lisääntyneestä tehosta huolimatta mod-siRNA-parvet eivät aiheuttaneet solutoksisuutta. Tulokset olivat samansuuntaisia useassa lääkehoidon eri kohdekudoksia edustavissa kokeellisissa malleissa.

Lääkeaineresistenttien varianttien ilmentyminen epätodennäköistä

Mod-siRNA-parvet tehosivat erinomaisesti myös potilasnäytteiden herpesvirusvariantteihin, estäen aina yli 99,8% viruskasvusta. Tulos mod-siRNA parvien laajakirjoisuudesta ei ollut yllättävä, sillä parvet on kohdistettu laajoille virusgeenialueille. Tällöin lääkeresistenssin kehittyminen on erittäin epätodennäköistä. Tutkimuksissa havaittiin lisäksi, että parvi oli myös täysin lääkeresistenttejä viruksia vastaan tehokas.