American Voices -seminaarissa keskusteltiin Yhdysvaltojen kulttuurista ja amerikkalaisesta unelmasta

14.10.2019

Turun yliopiston englannin kielen oppiaineen ja Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksen koordinoima North American Studies (NAMS) -ohjelma järjesti 11.–12.10. perinteisen American Voices -seminaarin Turun yliopistossa. Seminaarissa kuultiin Fulbright-stipendiaattien puheenvuoroja yhdysvaltalaisesta yhteiskunnasta ja kulttuurista.

Seminaarin puhujat olivat Yhdysvalloista, ja he ovat Suomessa tutkija- ja opetusvaihdossa Fulbright -ohjelman kautta. Seminaariin osallistui myös Fulbright Finland -säätiön edustajia. Yhteistyökumppanina tapahtumassa toimi myös Yhdysvaltain suurlähetystö.

Tapahtuman avasi NAMSin koordinaattori yliopistonlehtori Janne Korkka. Hän alusti tulevia puheenvuoroja nostamalla esiin Yhdysvaltojen lähestyvät presidentinvaalit sekä maan politiikassa tapahtumassa olevat muutokset valtasuhteissa.

– Kuunnelkaa, mitä amerikkalaisessa poliittisessa keskustelussa sanotaan ja mitä jätetään sanomatta. Kuunnelkaa myös kaikkia keskustelun eri ääniä ja olkaa kriittisiä, kehotti Korkka kuulijoita.

Rehtori Kola vastaanotti kiitoslahjan Fulbright Finlandilta

Yksi seminaarin avauspuheenvuoroista kuului Fulbright Finlandin toimitusjohtaja Terhi Mölsälle. Hän esitteli säätiön taustaa ja puhui siitä, miten tärkeitä vaihto-ohjelmat ovat erityisesti nykypäivänä. Hän esitteli myös yleisössä olevat reilu 20 yhdysvaltalaista ja kolme suomalaista Fulbright-apurahan saajaa.

Turun yliopiston rehtori Jukka Kola puhui siitä, miten mielenkiintoisia mahdollisuuksia toisaalta American Voices -seminaari ja toisaalta yhteistyö Fulbright Finlandin kanssa tarjoavat yliopistolaisille. Hän myös kertoi olevansa itsekin Fulbrightin alumni.

– Seminaari tarjoaa myös henkilökunnalle mahdollisuuden saada uusia ajattelutapoja. Se on myös hieno esimerkki yliopiston sisäisestä yhteistyöstä ja yhteistyöstä kumppaneidemme kanssa, Kola tiivisti.

Mölsä esitteli myös Fulbright Finlandin juhlavuoden lasitaideteoksen, yhdistyksen alumni Jonathan Cappsin suunnitteleman lasisen kuksan, jonka säätiö lahjoitti rehtori Kolalle kiitoksena pitkään jatkuneesta yhteistyöstä Turun yliopiston ja Fulbright Finlandin välillä.

Puheenvuoroja etelän aksentista ja amerikkalaisesta unelmasta

Seminaarin ohjelman ensimmäinen amerikkalaisten Fulbright-tutkijoiden puheenvuoro käsitteli Yhdysvaltojen eteläosan virallista murretta, southern dialectia. Puhujat, joihin kuului Bruce Blair, Scott Buchanan ja Anne Klinefelter olivat kaikki kotoisisin Yhdysvaltain etelästä, Alabaman ja Georgian osavaltioista. He esittelivät etelän murteen aksenttia ja erilaisia sananparsia.

Perjantain toisessa puheenvuorossa Bin Yang ja Eric Hahnert puhuivat amerikkalaisesta unelmasta ja sen kestävyydestä. Heidän puheensa sitoi yhteiskunnallisen kehityksen ja tarpeen kestäville polttoaineille.

– Amerikkalainen unelma on pohjimmiltaan vahvasti kapitalistinen idea. Sen perustuu ajatukseen, että kovan työn ansiosta tulevat sukupolvet olisivat aina rikkaampia kuin nykyiset. Se ei kuitenkaan enää toteudu, eivätkä milleniaalit usko siihen. Amerikkalainen unelma ei ole kestävä, koska se perustuu muiden amerikkalaisten riistoon, Hahnort kertoi.

Yang esitteli Yhdysvaltojen polttoaineenkulutuksen historiaa ja sen vaikutuksia ympäristöön. Polttoaineella on tärkeä rooli amerikkalaisen unelman historiassa ja sen helppoa saatavuutta pidetään nykyään eräänlaisena perusoikeutena.

– Yhdysvaltojen kuljetussektori on riippuvaista raakaöljystä. Kuljetus myös synnyttää eniten kasvihuonepäästöjä. Tästä huolimatta polttoaineen hinnat on pidetty alhaalla. Tässä tarvitaan muutosta, Yang kertoi.

Lopuksi Hahnort ja Yang esittelivät, miten amerikkalaisen unelman käsitettä täytyisi muuttaa. Sen perusarvoihin ahkeruuden ja vapauden rinnalle pitäisi ottaa mukaan kestävyys. Tällöin olisi mahdollisuus, että myös tulevilla sukupolvilla olisi positiivinen, amerikkalaisen unelman mukainen usko tulevaisuuteen.

American Voices -seminaari järjestettiin tänä vuonna jo 27. kerran. Tapahtumassa esiteltiin myös mm. Yhdysvaltojen alueellisia eroja, ruoka- ja juhlakulttuuria sekä maan kulttuurien moninaisuutta.

Teksti ja kuvat: Lotta Junnila

Luotu 14.10.2019 | Muokattu 14.10.2019