Vararehtori Riitta Pyykön läksiäisiä vietettiin lämpimässä tunnelmassa

12.12.2019

Yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö jää eläkkeelle vuoden lopussa. Torstaina 12.12. runsas joukko yliopiston henkilökuntaa ja muita Pyykön kanssa työskennelleitä kokoontui viettämään hänen läksiäisiään konsertin ja kahvitarjoilun merkeissä.

Riitta Pyykön läksiäiset ja kahvikonsertti. Vararehtori Riitta Pyykkö ja rehtori Jukka Kola ja.

Hanna Oksanen

Vararehtori Riitta Pyyköllä on takanaan pitkä lista työtehtäviä Turun yliopistossa. Yliopiston koulutuksen ja koulutusrakenteiden kehittämisestä vastaavana vararehtorina hän on toiminut vuodesta 2012.  Tämän lisäksi Pyyköllä on ollut lukuisia muita vastuutehtäviä esimerkiksi dekaanina ja professorina.

Läksiäisjuhlassa oli salin täydeltä osallistujia. Pitkien puheiden sijaan juhlassa oli keskiössä Pyykön intohimo, musiikki. Juhlassa kuultiin Turun filharmonisen orkesterin soittajien Susanna Suorttasen ja Roi Ruottisen esittämä jousikonsertti. Rehtori Jukka Kola kiitti Pyykköä yliopiston puolesta tämän pitkästä urasta kierrätyskullasta valmistetulla kultaisella kuusenkerkkärintaneulalla.

Pyykkö painotti lyhyessä puheessaan opiskelijoiden merkitystä.

– Yliopistoa ei ole ilman ylioppilaita. Jos emme pidä huolta jälkikasvusta, myöskään tutkimuksella ei ole tulevaisuutta, eikä sen puoleen Suomella tai Euroopalla, Pyykkö muistutti juhlan osallistujia.

Riitta Pyykön läksiäiset ja kahvikonsertti.

Uran keskiössä opiskelijat

Pyykkö on pyrkinyt uransa varrella vahvistamaan yhteyttä opiskelijoiden ja yliopiston johdon välille. Pyykön yliopistouran tärkeimpiä muistoja onkin ollut erityisesti yhteys opiskelijoihin. Tämän vuoden kohokohta oli ylioppilaskunnan vuosijuhla, jossa Pyykön uraa muisteltiin juhlapuheissa.

– Juhlasta ja puheista tuli sellainen olo, että opiskelijat ymmärtävät mihin me täällä yliopistolla pyrimme, Pyykkö kertoo.

Pyykkö on myös toiminut aktiivisesti esimerkiksi yliopiston laatu- ja tasa-arvotyössä. Lisäksi hän kertoo, että osallistumalla valtakunnallisiin ja kansainvälisiin tehtäviin hän on kokenut voineensa myös tuoda paljon uusia näkökulmia Turun yliopistoon.

Yksi Pyykön uran kohokohdista on vasta lähestymässä: yliopisto viettää ensi vuonna 100-vuotisjuhlaansa, ja Pyykkö toimii yhtenä juhlan järjestämisen vastuuhenkilöistä.

– Tämä on hyvä päätös uralleni Turun yliopistossa, Pyykkö sanoo.

Riitta Pyykön läksiäiset ja kahvikonsertti. Eturivissä vararehtori Riitta Pyykkö ja rehtori Jukka Kola.

Hanna Oksanen
Riitta Pyykön läksiäiset ja kahvikonsertti. Eläkeläispeiton luovutus.

Luotu 12.12.2019 | Muokattu 12.12.2019