Äänikirjoja opiskeluun Celiasta

29.09.2023

Saavutettavuuskirjasto Celia on valtion erikoiskirjasto, joka tukee yhdenvertaisuutta lukemisessa ja oppimisessa. Celian valikoimaan kuuluu 55 000 kirjaa eri aloilta ja eri-ikäisille lukijoille. Celia tuottaa oppikirjoja eri kouluasteille ja lisäksi löytyy tietokirjoja, runoja, satuja, dekkareita, elämäkertoja, historiaa ja viihdekirjallisuutta. Kirjoja tuotetaan lisää vuosittain lähes 1 500 kpl. Kirjat tuotetaan lukemisesteisille saavutettavaan muotoon ääni-, piste- tai e-kirjoiksi.

Suurin osa Celian korkeakoulukirjoista on DaisyTrio-kirjoja, jotka sisältävät painetun kirjan tekstin sekä kirjan sisällön luettuna koneäänellä.

Celian äänikirjojen tietoihin on tehty kirjan rakenne. Sen ansiosta äänikirjoja voi käyttää hieman samaan tapaan kuin painettua kirjaa:

• kirjan lukemisen voi jättää kesken ja jatkaa samasta kohdasta
  • kirjaan voi jättää kirjanmerkkejä
  • kirjaa voi selailla esim. luvuittain ja otsikoittain

Kaikki Celian tuottamat kirjat löytyvät Celianet-verkkopalvelusta, jossa kirjat voi kuunnella suoraan selaimessa. Kirjat voi myös lainata ja kuunnella ilmaisella Pratsam Reader -mobiilisovelluksessa.

Kirjoja saavat käyttää kaikki, joilla on lukemiseste, eli joille tavallisen tekstin lukeminen on vaikeaa.

Celian äänikirjojen käyttäjäksi voi liittyä Turun yliopiston kirjastossa.

Lisätietoa kirjaston saavutettavuussivuilta

Luotu 29.09.2023 | Muokattu 29.09.2023