Akateemisessa päivässä kuultiin Paciuksen harvinainen Porthan-kantaatti – Johanna Nystedt vuoden dosentti

27.03.2019

Turkulaisten yliopistoyhteisöjen vuotuista Akateemista päivää vietettiin Turun Akatemiatalolla 26.3. Tilaisuudessa palkittiin vuoden dosentti sekä kuultiin harvinainen Fredrik Paciuksen kantaatti.

Turun Akatemian perustamispäivänä järjestetty tilaisuus keräsi runsaasti Turun yliopiston ja Åbo Akademin väkeä Akatemiatalolle. Turun Akatemian perustamisesta tuli tänä vuonna kuluneeksi 379 vuotta.

Turun Yliopistojen Dosenttiyhdistys palkitsi tilaisuudessa vuoden dosentiksi solubiologian tohtori Johanna Nystedtin Åbo Akademista. Nystedt työskentelee johtotehtävissä Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeassa ja on toiminut aiemmin osastonjohtajana Suomen Punaisen Ristin veripalvelun Solutuotantokeskuksessa.

Akatemiaprofessori Hannu Salmi tarkasteli juhlaesitelmässään H. G. Porthanin perintöä ja Fredrik Paciuksen Porthanista säveltämää kantaattia. Pacius sävelsi kantaatin Porthanin kunniaksi Fredrik Cygnaeuksen tekstiin ja teos ensiesitettiin 16.3.1860 päivälleen 56 vuotta Porthanin kuoleman jälkeen. Teos kuitenkin unohtui 1900-luvun alkupuolella.

– Tietojen mukaan kantaattia ei ole esitetty 1920-luvun jälkeen, Salmi kertoi.

Porthan-kantaatin ensiesitys vuonna 1860 oli Salmen mukaan menestys teoksen myöhemmästä unohtumisesta huolimatta. Kantaatti oli osa kampanjaa, jolla kerättiin varoja Porthanin patsaan pystyttämiseksi Turkuun. Nyt teos esitettiin alkuperäisessä muodossaan vuosikymmenien tauon jälkeen kapellimestari Sauli Huhtalan ja kuoronjohtaja Ulf Långbackan johdolla ja Florakörenin, Brahe Djäknarin sekä Akademiska Orkesternin säestyksellä.

Akateeminen päivä 2019

Tilaisuudessa kuultiin Fredrik Paciuksen kantaatti kapellimestari Sauli Huhtalan johtamana.

Lisäksi tilaisuudessa puhuivat Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa ja kansleri Ulrika Wolf-Knuts. Tiina Mahlamäki ja Antti Pajala Turun Yliopistojen Dosenttiyhdistyksestä jakoivat vuoden dosentin palkinnon.

Teksti ja kuvat: Mikko Järvi

Luotu 27.03.2019 | Muokattu 27.03.2019