Akatemiapalkinto Mari Sandellille

03.12.2012

Akatemiatutkija, dosentti Mari Sandell vastaanotti palkinnon työnsä yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta.

Mari Sandell on tehnyt tiedettä tutuksi myös Turun yliopiston lasten yliopiston luennoitsijana.

​Suomen Akatemia palkitsi perjantaina 9.11. Akatemiapalkinnoin kaksi ansioitunutta tutkijaa. Mari Sandell Turun yliopistosta palkittiin yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Palkinto yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta myönnetään tutkijalle, joka on merkittävällä tavalla tehnyt tunnetuksi tieteellistä tutkimusta tai tutkijan työtä, lisännyt toiminnallaan kiinnostusta tiedettä kohtaan, osallistunut tutkijana yhteiskunnalliseen keskusteluun tai edistänyt muuten tutkimuksen merkitystä, hyödyntämistä ja vaikuttavuutta yhteiskunnassa.

Tieteellisestä rohkeudesta puolestaan palkittiin akatemiatutkija, dosentti Anna-Liisa Laine Helsingin yliopistosta.

Mari Sandell työskentelee Turun yliopistossa biokemian ja elintarvikekemian laitoksella ja funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksessa. Sandell on tehnyt makututkimusta tunnetuksi ja lisännyt yleistä kiinnostusta syömiskäyttäytymiseen. Hän on kysytty puhuja ja aktiivinen yhteiskunnallinen keskustelija. Tutkijana Sandellille on ominaista kansainvälinen yhteistyö ja tieteenalat ylittävä tutkimusote.

"Elämme yksilöllisissä makumaailmoissa"

Sandell on innostunut ruoan psykogenomiikasta eli siitä, miten perimä vaikuttaa makuaistin toimintaan, ruoan kokemiseen ja ruokailutottumuksiin.

– Tutkimukseni on osoittanut, että elämme yksilöllisissä makumaailmoissa ja koemme elintarvikkeiden ominaisuudet hyvin eri tavoin. Tämä näkyy myös arjessa erilaisina ruokaan liittyvinä valintoina. Tutkijana iloitsen siitä, että voin vaikuttaa yhteiskunnassa kertomalla ihmisille ruoan kokemisen monimutkaisuudesta ja ruokakasvatuksen mahdollisuuksista, Sandell sanoo.

"Tiede kuuluu kaikille"

Sandell sanoo olevansa palkinnosta ihmeissään, hämmentynyt ja iloinen.

– Onhan tämä hieno juttu! Tämä on suurin tunnustus urallani tähän mennessä, ja arvostan tätä todella paljon.

Sandell muistuttaa, että tiede kiinnostaa yleisöä tiedeyhteisön ulkopuolellakin, ja tutkimusta on tuotava kaiken kansan ulottuville, jos tieteen avoimuutta halutaan edistää.

– Tutkijana minulle on aina ollut luontaista tulla kammiosta ulos ja lähteä kentälle, mutta ei tutkimuksen ymmärrettäväksi tekeminen aivan automaattisesti ole tullut itsellekään. Sitä on täytynyt erikseen opetella. On ollut palkitsevaa saada jakaa sitä tietoutta, jota itsellä on, ja on hienoa, kun sitä arvostavat muutkin.

Koko kunniaa Sandell ei saamastaan tunnustuksesta halua itselleen.

– Laitoksellamme on todella aktiivista ja hienoa yhteistyötä sekä yliopiston sisällä että monien kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Aidosti monitieteinen tutkimus tai vireä yhteiskunnallinen vuorovaikutus ei olisi mahdollista ilman toimivaa yhteistyöverkostoa ja keskenään keskustelevia, aktiivisia ihmisiä, Mari Sandell muistuttaa.

>> Katso Suomen Akatemian YouTube-kanavalta video Mari Sandellin työstä

Luotu 03.12.2012 | Muokattu 03.12.2012