Alumnien uraillassa pohdittiin tulevaisuuden työelämän mahdollisuuksia

15.04.2014

Urailtaan 9.4. kokoontunet Turun yliopiston alumnit eli yliopistosta aikanaan valmistuneet maisterit saivat tiiviin tietopaketin työelämän tulevaisuuden näkymistä. Tutkija Juha Sainio yliopiston työelämäpalveluista muistutti itsetuntemuksen tärkeydestä työnhaussa.

​Yliopiston työelämäpalvelujen tutkija Juha Sainio kehotti alumien uraillan osallistujia miettimään omia vahvuuksiaan työelämässä.

​PharmaCityn seminaarihuoneeseen oli sijoitettu workshop-pisteitä, joissa osallistujat pääsivät pohtimaan työelämään liittyviä kysymyksiä.

Pohdittavana olivat esimerkiksi tulevaisuuden työelämä uhkana vai mahdollisuutena, tulevaisuuden ammattinimikkeet sekä se, onko tähänastinen työura ollut suunnittelua vai sattumaa.

Suunnittelun ja sattuman merkityksestä työelämässä puhui myös yliopiston työelämäpalvelujen tutkija Juha Sainio. Hän korosti, että sattumanvaraisen ajelehtimisen sijan olisi päästävä ajatukseen tietoisesta sattumasta.

– Ihminen luo omalla toiminnallaan mahdollisuuksia sattumille. Tällaisia voivat olla esimerkiksi hyvin tehty työ tai oikeaan aikaan sanotut asiat.

Sainio muistutti myös, että työhakemus on helpompi kirjoittaa, kun tiedostaa ensin omat vahvuutensa sekä sen, mitä oikeastaan haluaa.

– Aikuisina kysymme liian harvoin itseltämme miksi. Miksi jokin työ kiinnostaa, miksi haluan hakea tätä työtä?

Sainio rohkaisi alumneja pohtimaan omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan ja sitä kautta miettimään, mikä työelämässä kiinnostaa.

Sainion lisäksi uraillassa puhui Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen johtaja Juha Kaskinen. Urailtaan osallistuneille alumneille oli järjestetty myös CV-klinikka, jossa osallistujat pääsivät hiomaan ansioluetteloaan työnhaun asiantuntijoiden kanssa.

Turun yliopiston alumnikoordinaattori Outi Jääskeläinen iloitsi erityisesti siitä, että toive tapahtumasta oli tullut alumneilta itseltään.

– Urailta keräsi mukavasti osallistujia. On hyvä, että pystymme vastaamaan tarpeeseen ja järjestämään tällaisia tapahtumia, joista on oikeasti hyötyä alumneille.

Maria Ojanen

Luotu 15.04.2014 | Muokattu 16.04.2014