Animals Wild and Tame -symposiumi 30.-31.5.2016

18.05.2016

Eläinten toimijuus yhteiskunnassa -hanke sekä yleisen historian ja kansatieteen oppiaineet järjestävät toukokuun lopulla Animals wild and tame – peering beyond categories ‑symposiumin, jonka keynote-luennot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille.

​Maanantaina 30.5. klo 10.15-11.30
Professori Harriet Ritvo (MIT, Yhdysvallat): Wanting the Wild.
Ritvo on ympäristöhistorioitsija ja eläinten ja ihmisten välisen suhteen historiantutkimuksen uranuurtaja. Hän on tutkimuksissaan tarkastellut erityisesti viktoriaanisen ajan eläinten ja ihmisten suhdetta ja julkaissut aihepiiristä 1980-luvulta lähtien. Harvard University Press valitsi vuonna 2013 Ritvon teoksen The Animal Estate. The English and Other Creatures in the Victorian Age (1987) sadan merkittävimmän julkaisunsa listalle.

Tiistaina 31.5. klo 10.15-11.30
Professori Sverker Sörlin (KTH Royal Institute of Technology, Ruotsi): Boundaries and becomings - contesting concepts of anthropocene conversations.
Turun yliopiston kunniatohtori Sörlin on monipuolinen aate- ja ympäristöhistorioitsija. Sörlin on kontribuoinut erityisesti humanistiseen ympäristötutkimukseen ja johtanut KTH Environmental Humanities Laboratoryn perustamista. Hän on aktiivinen yhteiskunnallinen keskustelija ja tunnettu ympäristö- ja tutkimuspolitiikan neuvonantaja Ruotsissa ja kansainvälisesti.

Molemmat luennot ovat luentosali Januksessa Sirkkalan kampuksella (Kaivokatu 12).

Historianopiskelijat voivat saada tilaisuuksiin osallistumisesta akateemisuuspassimerkinnän.

Lisätietoja:
Professori Taina Syrjämaa (taisyr[at]utu.fi)
Koordinaattori Johanna Skurnik (jeskur[at]utu.fi)
animalagency.utu.fi

Lämpimästi tervetuloa!

>> Symposiumin ohjelma (pdf)
>> Hankkeen www-sivut
Luotu 18.05.2016 | Muokattu 18.05.2016