Ansioituneet opiskelijaprojektit palkittiin apurahoilla

10.11.2023

Innovatiivisia startupeja ja ansioituneita opiskelijaprojekteja palkittiin yritystila Konttorilla. Kaikki palkitut projektit ovat opiskelijoiden kehittämiä ja koordinoimia.

Turun yliopiston kumppanuudet ja vaikuttavuus -yksikkö järjesti maanantaina 6.11.2023 apurahojen jakotilaisuuden Konttorilla. Yritysasiamies Antti Nuutinen kiitti tervetuliaispuheessaan Turun kaupunkia ja Wärtsilää apurahojen sponsoroinnista. Kummatkin näistä toimijoista kuuluvat myös Turun yliopiston strategisiin kumppaneihin.

Tänä vuonna apurahojen myöntämisen teemana oli yhteisöllisyys ja yrittäjyys. Tunnustuksia jaettiin opiskelijoiden kehittämälle, alkutaipaleella olevalle ja kekseliäälle yritystoiminalle sekä erityisen ansioituneille opiskelijaprojekteille. Palkitut projektit liittyivät puhtaanapitoalaan, sosiaalisen median sisällöntuotantoon, synteettisen biologian innovaatioihin sekä taiteen ja tieteen rajapinnan toimintaan.

ERAM Collaborations, 1500€

Nuorten naisopiskelijoiden skaalautuva startupyritys, joka toimii markkinapaikkana sosiaalisen median lyhytvideosisällölle. ERAM Collaborations toimii välityspalveluna sisällöntuottajien ja sisältöä tarvitsevien yritysten välillä. Apuraha käytetään yrityksen ja sen digitaalisen alustan perustamisen kuluihin sekä toiminnan aloittamiseen testijaksolla.

Puhtor, 1500€

Siivousalan digitalisaation parissa aloitteleva startupyritys. Puhtor tarjoaa erilaisia työn aikatauluttamisen ja kilpailutuksen mahdollisuuksia pienyrittäjille. Startup on monipuolinen ja skaalautuva markkinapaikka, joka tarjoaa siivousalan pienyrittäjille kustannustehokkaan ohjelmistopohjan. Apuraha tullaan käyttämään alustan ja palveluiden kehittämiseen.

Nordic iGEM Conference Turussa 2024, 1000€

Turun yliopistolla on oma ABOA-joukkue iGEM kilpailuissa, joissa pärjättiin tänäkin vuonna erittäin hyvin. Kilpailun tarkoituksena on tuottaa innovaatioita synteettisen bioteknologian alalla. ABOA-joukkueen tämänkertainen menestys tuli innovaatiosta, jossa soiden raskasmetallimääriä pienennettiin tietyn bakteerikannan avulla. Turun joukkue voitti Pohjoismaiden iGEM kisan ja apuraha myönnettiin voiton ansiosta. Avustus tullaan käyttämään seuraavan vuoden iGEM konferenssin järjestämiseen Turussa.

Taiteen ja tieteen rajapinnalla, 1000€

Opiskelijoiden ideoima toiminta ja tapahtumasuunnittelu, jonka tarkoituksena on tuoda yhteen opiskelijoita eri tieteen aloilta ja järjestää perinteisistä opiskelijatapahtumista poikkeavia tapahtumia. Taiteen ja tieteen rajapinnalla on monitieteinen korkeakoulujen välinen yhteistyö, joka edistää opiskelijoiden verkostoitumista. Projektin apuraha käytetään opiskelijahyvinvointia edistävien ja päihteettömien tapahtumien järjestämiseen, jotta jokainen opiskelija voisi saada toiminnasta uudenlaisia yhteisöllisyyden kokemuksia.

Turun yliopiston vararehtori Mika Hannula, Turun kaupungin hankejohtaja Anna Kivinen ja Wärtsilän myyntisuunnittelun johtaja Niko Soikkeli kiittivät apurahojen saajia aktiivisuudesta, uskaliaisuudesta ja yrittäjähenkisestä asenteesta. He myös kehuivat projektien monialaisuutta ja toivoivat näkevänsä monen näistä projekteista kehittyvät Turussa toimiviksi startup yrityksiksi.

Teksti ja kuvat: Veera Niemi

Luotu 10.11.2023 | Muokattu 10.11.2023