Apua keskoslasten itkuisuuteen ja flunssaan

05.11.2013

Kahden ensimmäisen elinkuukauden aikana annetut probiootit ja prebiootit vähentävät keskoslasten itkuisuutta ja flunssaa.

Keskosena syntyneiden lasten suolistomikrobisto poikkeaa täysiaikaisena syntyneiden lasten mikrobistosta vähäisemmän rintaruokinnan, antibioottihoitojen ja sairaalaympäristön vuoksi.

– Suoliston mikrobisto ja rintamaito ovat tärkeimmät vastasyntyneen puolustusvasteiden kypsymistä tukevat tekijät. Probiooteilla ja prebiooteilla tiedetään olevan terveyttä edistäviä vaikutuksia, jotka välittyvät suolistomikrobiston koostumuksen muovautumisen kautta, lastentautien erikoislääkäri, lääketieteen tohtori Raakel Luoto kertoo.

Prebiootit ehkäisivät flunssaa

Ensimmäisten elinvuosien aikana tyypillinen suomalaislapsi sairastaa kuudesta kahdeksaan flunssaa vuodessa. Flunssien tavallisin aiheuttaja on rinovirus.

Ennenaikaisesti syntyneet lapset ovat erityisessä riskissä ylähengitystieinfektioille ja ennen kaikkea vakavammille infektioille.

– Tässä tutkimuksessa erityisesti prebiootit ehkäisivät flunssan ja rinovirusinfektioiden esiintyvyyttä koko seurantavuoden ajan. Tämänkaltainen alustava tutkimustulos saattaa avata uusia mahdollisuuksia jokaista lapsiperhettä koskevan tavallisimman sairauden ennaltaehkäisyssä, Luoto sanoo.

Uutta tietoa koliikkilasten avuksi

Jopa viidesosa imeväisikäisistä kärsii lapsiperheitä huomattavasti kuormittavasta koliikki-itkusta. Koliikin syytä ei edelleenkään tunneta eikä siihen toistaiseksi ole olemassa tehokasta hoitoa.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että koliikkilasten suolistomikrobisto poikkeaa terveiden lasten mikrobistosta. Tämä tutkimus osoitti, että 19 prosentilla keskoslapsista, jotka olivat saaneet tutkimuksen aikana probioottia tai prebioottia esiintyi koliikki-itkua, kun taas lumeryhmässä vastaava luku oli 47 prosenttia.

– Meidän tutkimuksemme mukaan probiootit ja prebiootit saattavat tarjota tulevaisuudessa turvallisen ennaltaehkäisy- tai hoitomuodon imeväisen koliikki-itkuun, kertoo vuonna 2014 vastasyntyneiden koliikki-itkusta väittelevä, lastentauteihin erikoistuva lääkäri Anna Pärtty.

Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen tutkimuksessa oli mukana 94 raskausviikolla 32–36 Turun yliopistollisessa keskussairaalassa vuosina 2008–2011 syntynyttä keskoslasta. Lapsia seurattiin tutkimuksessa yhden vuoden ikään saakka.

Keskoslasten tutkimus oli osa professori Erika Isolaurin johtamaa laajaa NAMI (Nutrition, Allergy, Mucosal Immunology, and Intestinal Microbiota) -tutkimusohjelmaa, jossa selvitetään suolistobakteerien ja ravitsemuksen vaikutusta raskaana olevien naisten ja vastasyntyneiden immunologiaan.

Tutkimukset on julkaistu kahdessa arvostetussa tiedelehdessä: Journal of Allergy and Clinical Immunologyssa sekä Journal of Pediatricsissa.

TK
Kuva: Hanna Oksanen