Arkkipiispaehdokkaiden arvopohja esille Turun yliopiston tentissä

07.12.2017

Millainen on tulevan arkkipiispan arvopohja, millaisena hän näkee arkkipiispan yhteiskunnallisen roolin? Entä miten hän näkee uskontojen ja tieteellisen tiedon suhteen, millaista uskonnonopetusta kouluissa pitäisi järjestää. Näihin ja moniin muihin kysymyksiin pureutuu Turun yliopistossa järjestettävä arkkipiispavaalitentti keskiviikkona 13. joulukuuta. Tenttiin saapuvat kaikki viisi ehdokasta.

​Monitieteisen Centre for the Study of Christian Culturesin (CSCC) ja eduskuntatutkimuksen keskuksen yhteinen ”Arkkipiispaehdokkaat tentissä: Arvojohtajuus muuttuvassa yhteiskunnassa” -tilaisuus järjestetään keskiviikkona 13.12. kello 14.15 alkaen Publicum-rakennuksen (Assistentinkatu 7) salissa Pub1.

– Paneelin ajatuksena on keskustella arkkipiispan ja kirkon roolista yhteiskunnassamme nyt ja mahdollisista muuttuvista rooleista tulevaisuudessa. Mitä haasteita kirkko kohtaa yhteiskunnan monimuotoistuessa ja miten kirkon tulisi niihin vastata? Millainen on pohjoismaisten, monesti luterilaisuuteen perustuvien, arvojen tulevaisuus Suomessa ja Euroopassa? Millainen on uskonnon ja tieteen välinen suhde, kertoo CSCC:n johtaja, kollegiumtutkija Minna Opas.

Paneeliin ovat lupautuneet mukaan kaikki viisi ehdokasta. He ovat lähetysjohtaja, teologian tohtori Ville Auvinen, organisaation ja johtamisen yliopisto-opettaja, teologian tohtori Heli Inkinen, kansanedustaja, teologian tohtori Ilkka Kantola, Espoon hiippakunnan piispa, teologian tohtori Tapio Luoma  ja Porvoon hiippakunnan piispa, dosentti Björn Vikström.

Tentaattorien lisäksi myös yleisö pääsee esittämään kysymyksiä ehdokkaille.
Tapahtuman järjestävät Turun yliopistoon tänä vuonna perustettu Centre for the Study of Christian Cultures (CSCC) sekä Eduskuntatutkimuksen keskus.

– Järjestämme paneelin, koska olemme CSCC-keskuksessa kiinnostuneita historiallisista ja ajankohtaisista kristinuskon ilmiöistä. Näin ollen, mikäpä voisi kohota polttavammaksi keskusteluaiheeksi tänä talvena kuin uuden arkkipiispan valinta? Koko Suomen kannalta on kiinnostavaa millaisen roolin tuleva arkkipiispa ottaa yhteiskunnallisena arvovaikuttajana, filosofian tohtori Marika Räsänen sanoo.

CSCC kokoaa alleen monien eri tieteenalojen kristinuskoon ja kristilliseen kulttuuriin pureutuvaa tutkimusta. Keskuksessa tarkastellaan kristinuskon ideologisia, poliittisia, kulttuurisia ja taiteeseen, talouteen sekä arkeen liittyviä ulottuvuuksia niin historiassa kuin nykyisyydessä.

Eduskuntatutkimuksen keskus viettää tänä vuonna 15-vuotisjuhlaansa. Keskus on perustettu edistämään suomalaista demokratiaa, parlamentarismia ja eduskuntaa käsittelevää tutkimusta.
Luotu 07.12.2017 | Muokattu 07.12.2017