Auria – viidessä vuodessa menestyväksi biopankiksi

12.03.2019

Medisiina D:ssä juhlittiin perjantaina 8.3. Auria Biopankin viisivuotista taivalta. Suomen ensimmäisen biopankin taustaan ja toimintaan päästiin tutustumaan Auria Biopankin juhlaseminaarissa.

Professori Olli Carpen luennoi Auria Biopankin juhlaseminaarissa.

Auria Biopankin juhlaseminaarissa kuultiin useita onnittelupuheenvuoroja sekä selostusta biopankin alkutaipaleen vaiheista. Turun yliopisto, Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Vaasan sairaanhoitopiirit perustivat Auria Biopankin vuonna 2012, mutta biopankin toiminta päästiin aloittamaan vasta vuonna 2014. Aurian historia kuitenkin juontaa juurensa tätä pidemmälle.

Auria Biopankin perustamisessa alusta asti mukana ollut professori Olli Carpen luennoi hankkeen taustasta. Tavoitteet asetettiin alusta asti korkealle.

– Tavoitteena oli olla kansainvälinen edelläkävijä ja suunnannäyttäjä sekä kehittää uusia yritysyhteistyön muotoja, Carpen kertoi.

Auria Biopankin kokoelmissa on tällä hetkellä noin miljoona näytettä, joita hyödynnetään lääketieteen tutkimukseen. Biopankin tavoitteena on edistää alan tutkimuksia, jotka kehittävät uusia lääkkeitä ja hoitomuotoja.

– Yksilölliseen lääketieteeseen siirtyminen ei ole mahdollista ilman biopankkitoimintaa, Carpen totesi.

Seminaarissa puhuneen Auria Biopankin data-analyytikon, Samu Kurjen mukaan biopankkinäytteisiin onkin mahdollista liittää tarkkaa tietoa esimerkiksi potilaiden diagnooseista ja hoidosta.

Carpen piti biopankkitoiminnan tulevaisuuden mahdollisina haasteina EU:n tietosuoja-asetukseen, biopankkiin terminä sekä terveydenhuollon asenteisiin liittyviä tekijöitä.

Carpenin ja Kurjen lisäksi Auria Biopankin juhlaseminaarissa puhuivat Aurian vt. johtaja Lila Kallio, johtajaylilääkäri Mikko Pietilä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiristä, Satakunnan sairaanhoitopiirin johtaja Ermo Haavisto, Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pentti Huovinen, Tyksin toimialuejohtaja Sirkku Jyrkkiö sekä country medical manager Lassi Liljeroos Roche Oy:stä.

Auria Biopankki on Turun yliopiston, Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Vaasan sairaanhoitopiirien vuonna 2012 perustama Suomen ensimmäinen biopankki.

Teksti ja kuva: Mikko Järvi

Luotu 12.03.2019 | Muokattu 13.03.2019