Bill Clinton näytteli Yhdysvaltain presidentinvaalien kolmannen pääosan

03.12.2012

Clinton lisäsi merkittävästi Barack Obaman äänimäärää vaa’ankieliosavaltioissa.

Yhdysvaltain 57. presidentinvaaleissa taisteltiin kiivaasti Bill Clintonin perinnöstä.

– Obaman kampanjassa Clintonia hyödynnettiin niin vaalimainoksissa, varainkeruussa kuin neuvonantajan roolissa. Clinton puhuu selvästi paremmin kansankieltä kuin Obama, sanoi Kantola Yhdysvaltain presidentinvaalit – 45. näytös -seminaarissa.

Obaman ja Clintonin suhde oli pitkään laimea, eikä vähiten Hillary Rodham Clintonin ja Obaman vuonna 2008 käymän kiivaan esivaalikamppailun vuoksi.

Mitt Romneyn edustaman Republikaanisen puolueen välit Clintoniin eivät nekään ole olleet kehuttavat, mutta se ei vaalityötä haitannut.

– Romneyta pidetään Clintonin tapaan amerikkalaisittain maltillisena keskustalaisena, ja tätä samankaltaisuutta Republikaanit korostivat.

Myyttinen 1990-luku

Vaikka 1990-luvusta ei ole kulunut kuin reilu vuosikymmen, on siitä sekä taloudellisesti että poliittisesti tarkasteltuna pieni ikuisuus.

– Bill Clinton on tänä päivänä Yhdysvaltain ylivoimaisesti suosituin poliitikko. Kumpikin ehdokas pyrki aktiivisesti edistämään hänen saavutuksillaan omaa agendaansa, sanoi Kantola.

Clinton ei suinkaan ole sätkynukke poliittisessa pelissä. Monet ovat arvelleen hänen valmistelevan vaimonsa tulevaa kampanjaa.

– Clinton taistelee myös oman presidenttikautensa perinnöstä.

1990-luvun maine myyttisenä aikakautena ei ole täysin tuulesta temmattu. Yhdysvaltain bruttokansantuote kasvoi vuosikymmenessä 35 prosenttia, maassa vallitsi lähes täystyöllisyys ja köyhien määrä laski 50 prosenttia.

– Clintonin roolilla näissä saavutuksissa ei ole oleellista merkitystä. Hän on joka tapauksessa menestyksen symboli.

Markus Kantolan luento oli osa "Yhdysvaltain presidentinvaalit – 45. näytös" -seminaaria, jonka järjestivät 8.11. Turun yliopiston yleisen historian oppiaine ja North American Studies.

Kuva ja teksti: Jouko Luhtala​

Luotu 03.12.2012 | Muokattu 03.12.2012