COSMO-projekti aloittaa fireside chats -podcastsarjan

26.04.2024

“Fireside chats” kuvaili alkuaan presidentti Franklin D. Rooseveltin Amerikan kansalle pitämiä radiopuheita vuosien 1933 ja 1944 välillä. COSMO-projektissa fireside chats ovat lyhyitä podcasteja, joissa keskustellaan erilaisista näkökulmista nykyiseen ja tulevaan työelämään liittyen. Äänitteet löytyvät täältä.

Fireside chats -podcastsarja on osa Työsuojelurahaston rahoittaman suomalaisiin kansainvälistä kokemusta omaaviin paluumuuttajiin liittyvän COSMO-projektin tuloksia. Keskustelut käsittelevät globaalia liikkuvuutta, kansainvälistä osaamista ja kuuluvuuden tunnetta suomalaisessa työelämässä – etenkin paluumuuttajien näkökulmasta.

–Kokemuspääomastaan huolimatta monille paluumuuttajille työllistyminen Suomessa on haastavaa. Tämä tutkimus pyrkiikin paluumuuttajien ja työnantajien vuoropuhelun kautta luomaan uudenlaisia malleja kansainvälisen osaamisen hyödyntämiseen suomalaisissa yrityksissä, kertoo kansainvälisen liiketoiminnan professori Eriikka Paavilainen-Mäntymäki, projektin vastuullinen johtaja.

Ensimmäisessä, jo julkaistussa podcastissa vierailee professori Maria Elo University of Southern Denmarkista. Keskustelussa Maria ja Eriikka uppoutuvat diasporaan ja naispuolisiin maahanmuuttajayrittäjiin pureutuen erityisesti siihen, mikä tekee naispaluumuuttajista erilaisia, kuin perinteiset ekspatriaatit.

–Naiset ovat erittäin hyviä sopeutumaan jopa haastaviin oloihin. Heille paluu on perheen yhteinen päätös, mutta päätös on helpompi, jos koko perhe on kotoisin samasta maasta. Mahdollisuus hyvään paluukokemukseen on huomattavasti monimutkaisempi, jos haluat tuoda mukanasi perheenjäsenen, joka ei ole lähtömaastasi kotoisin. Tämä on suuri este monille naisille, Maria selventää.

Tulevat jaksot keskittyvät käytännön kokemuksiin paluumuutosta Suomeen pitkän kansainvälisen uran jälkeen, inkluusioon työpaikalla, ja ‘talent management’ toimeen moderneissa suomalaisissa yrityksissä.

COSMO-projekti tutkii kosmopoliittista elämää, identiteettiä ja työtä. Projekti käsittää Suomen Akatemian rahoittaman konsortiohankkeen (#348531/2022), jonka vastuullisena johtajana toimii kansainvälisen liiketoiminnan professori Niina Nummela Turun yliopistosta, sekä Työsuojelurahaston rahoittaman hankkeen (#220142), jonka vastuullisena johtajana toimii kansainvälisen liiketoiminnan professori Eriikka Paavilainen-Mäntymäki Turun yliopistosta. Lue lisää projektista täältä.

Luotu 26.04.2024 | Muokattu 26.04.2024