Elävät tehtaat tuo Suomeen synteettisen biologian opetuksen

26.08.2014

Maailmalla vahvistuva synteettinen biologia on saapumassa myös Suomeen. Edelläkävijä toimii VTT:n, Turun yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen Living Factories eli Elävät tehtaat -ohjelma, joka sai Tekesiltä lähes neljän miljoonan euron rahoituksen.

Professori Eva-Mari Aron mukaan Tekesin strategisen tutkimusavauksen avustus mahdollistaa aivan uuden tutkimussuuntauksen tuomisen Suomeen.  – Tavoitteenamme on, että saamme tekniikan Suomeen ja että saamme teollisuuden kiinnostumaan siitä, Aro sanoo.

​Tekes on myöntänyt kolmelle uudelle strategiselle tutkimusavaukselle apurahan. Living Factories sai ensimmäiselle tutkimuspuoliskolle, kahdelle ja puolelle vuodelle, 3 955 000 euroa.

Turussa ohjelman työtä johtaa akatemiaprofessori Eva-Mari Aro.  Hän näkee Tekesin rahoituksen antavan mahdollisuuksia  uusiin avauksiin sekä tutkimuksessa  että opetuksessa.

– Synteettinen biologia on maailmalla uusi ja nouseva ala. Meidän tavoitteenamme on aloittaa alan opetus Turussa ja Aalto-yliopistossa. Pohjana on meidän, Aallon ja VTT:n aiempi synteettisen biologian konsortio Suomen Akatemian SynBio-ohjelmassa. Ei uutta opetus- tai tutkimusalaa muutoin näin nopeasti perustettaisi, Aro sanoo.

Kumppanina on muun muassa alan johtava yliopisto Berkeleyssä.

Turussa muutos näkyy opetusohjelmassa niin, että englanninkielinen systeemibiologian maisteriohjelma Biokemian laitoksessa tullaan muuttamaan systeemi- ja synteesibiologian maisteriohjelmaksi.

Ala luo luonnosta löytymättömiä koneistoja

Ohjelman ensisijainen tehtävä on kehittää ja hyödyntää synteettiseen biologiaan perustuvia mahdollisuuksia Suomessa. Tulevaisuuden läpimurtoteknologiaksikin mainitulla tutkimussuuntauksella uskotaan olevan suuri vaikutus maailman tulevaisuuteen.
– Synteettinen biologia perustuu siihen, että voimme suunnitella ja valmistaa aivan uudenlaisia biologisia systeemeitä, eläviä koneistoja, joita ei löydy luonnosta. Tällä tavoin voimme kehittää uusia tehokkaita teollisia prosesseja ja tuotteita, VTT:n tutkimusprofessori Merja Penttilän koordinoima ohjelma toteaa esittelyssään.

Living Factories (Elävät tehtaat) -ohjelma aikoo luoda uudenlainen, kansainvälisesti kilpailukykyisen, toimintaympäristön, jossa yhdistyvät tutkimus, koulutus sekä teollinen toiminta ja jossa hyödynnetään ainutlaatuisia biologisia toimintoja yhdistettynä insinööritieteisiin. Näin aiotaan kehittää visionäärisiä ratkaisuja kestävää bio-pohjaista yhteiskuntaa varten.

– Meidän pitää tulevan 2,5 vuoden aikana todistaa synteettisen biologian merkitys ja vahvuus sekä saada teollisuus mukaan, Aro sanoo.

Turun vahvuutena fotosynteesiosaaminen

Ohjelman pääpaino on energiaa säästävien ja hiilipäästöjä vähentävien prosessien kehityksessä. Turkulaisten vastuulla on hyödyntää fotosynteesimekanismeja Elävissä tehtaissa.

– Meidän erikoisosaamisemme liittyy fotosynteesiin sekä syanobakteereihin. VTT ja Aalto ovat tehneet biotuotantoon liittyvää tutkimustaan pääasiassa hiivoilla sekä bakteereilla, jotka eivät yhteytä, Aro sanoo.

– Elävät tehtaat -projektissa yhdistämme parhaat palikat, esimerkiksi tehokkaimmat metaboliatiet ja valoenergian keruumekanismit, eri organismeista uusiksi kombinaatioiksi ja lisäksi muokkaamme yksittäisiä entsyymejä tuottamaan biotaloudelle tärkeitä uusia yhdisteitä.

Turussa ohjelma rahoittaa post doc-  ja väitöskirjatutkijan työpanoksen.  Tutkijarahoituksen rinnalla Aro korostaa yliopistojen ja VTT:n tiivistä yhteistyötä ja sen mukanaan tuomia voimavaroja.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen