Eurooppalaisista opettajista KiVa-kouluttajia

20.01.2014

Kaikkiaan 39 opettajaa eri puolilta Eurooppaa osallistui KiVa Koulu -ohjelman koulutustapahtumaan Turun yliopistolla. Koulutuksen suoritettuaan opettajat voivat nyt ensi kertaa aloittaa itse KiVa-kouluttamisen kotimaissansa. KiVa Koulun tarkoituksena on vähentää peruskouluissa esiintyvää kiusaamista.

​Kurssin aikana opettajat pääsivät jakamaan kokemuksiaan ja ratkomaan koulukiusaamiseen liittyviä haasteita.

​Koulutettavat opettajat olivat saapuneet Turkuun Kreikasta, Belgiasta, Luxemburgista, Hollannista, Iso-Britanniasta, Italiasta ja Virosta.

Ylivoimaisesti eniten vierailijoita, 24 opettajaa, kurssille saapui Hollannista. Siellä KiVa-toiminnan käyttöönotto on myös edennyt eniten muihin ulkomaihin verrattuna.

KiVa eli kiusaamisen vastainen koulu tähtää kiusaamisen vähentämiseen tarjoamalla opettajille koulutusta ja opetusmateriaalia kiusaamistilanteiden käsittelyyn.

Turun yliopiston psykologian oppiaineen ja Oppimistutkimuskeskuksen yhteistyönä toteutettu ohjelma on aloitettu vuonna 2006. Nykyisin se on käytössä jo yli 90 prosentissa Suomen peruskouluista.

KiVa Koulu on otettu käyttöön myös monissa kouluissa Euroopassa.

– KiVa Koulu -ohjelman vaikuttavuutta on tutkittu useissa maissa. Ohjelmaa aletaan nyt levittää laajasti yhteistyössä kansainvälisten partneriemme kanssa. Tällä viikolla koulutamme kouluttajia, jotka puolestaan tarjoavat tukea ohjelman loppukäyttäjille eli kouluille eri maissa, ohjelman johtaja, professori Christina Salmivalli sanoo.

Lisenssisopimuksia ohjelman käyttämiseen on solmittu jo Belgian ja Luxemburgin kanssa. Kuluvan vuoden aikana sopimuksia on tavoitteena solmia vielä lisää.

Todistetusti tehokas

Tutkimustietoon perustuva KiVa Koulu -ohjelma on otettu kouluissa vastaan hyvin positiivisesti, ja sen tuottamat tulokset ovat olleet erinomaisia.

Kaikissa KiVa-ohjelman käyttöön ottaneissa kouluissa kiusaaminen on vähentynyt vuosittain merkittävästi.

Myös kansainvälisesti KiVa Koulun vaikuttavuus on tullut huomatuksi.

– En usko, vaan todella tiedän, että KiVa-ohjelma toimii. Lapset rakastavat KiVa-ohjelmaan kuuluvia pelejä, koulupsykologi Herie de Vries Luxemburgin Eurooppakoulusta kertoo.

KiVa Koulun Vries kertoo toimivan muita kokeilemiaan ohjelmia paremmin.

– Olen käyttänyt monia muitakin kiusaamisen vähentämiseen pyrkiviä ohjelmia, KiVa on kuitenkin ensimmäinen, joka todella toimii, de Vries jatkaa.

Ongelmia ratkotaan oppilaiden kanssa keskustellen

Professori René Veenstra Groningen yliopistosta kertoo, että Hollannissa tarve koulukiusaamisen vähentämiseen on ollut suurta. Arviolta joka neljäs hollantilainen lapsi on kokenut joskus kiusaamista.

– KiVassa hienointa on se, että kiusaamista käsitellään koko ryhmän kesken, eikä ainoastaan kiusaajan tai kiusatun kanssa. Kaikki kouluyhteisön jäsenet voivat vaikuttaa jollakin tavalla kiusaamisen ehkäisemiseen, Veenstra toteaa.

Useimmiten kiusaamiseen syyllistyvät Veenstran mukaan pojat. KiVa Koulun erikoistutkija Miia Sainio on samaa mieltä.

– Tytöt kiusaavat vain toisiaan, mutta poikien kiusaaminen kohdistuu sekä muihin poikiin että tyttöihin.

Yleisin kiusaamisen muoto Sainion mukaan on edelleen koulussa tapahtuva sanallinen loukkaaminen. Paljon esillä ollut internetissä tapahtuva kiusaaminen ei siis vielä tilastollisesti ole kovin suurta verrattuna muihin kiusaamisen muotoihin.

– Vaikeimpia kiusaamistapauksia esiintyy tavallisesti yläkouluissa, joissa kiusaaminen kohdistuu monien oppilaiden sijaan ainoastaan yksittäisiin oppilaisiin.

KiVa Koulun vastuullinen johtaja professori Christina Salmivalli esitteli diplomeja, jotka kurssille osallistuneet saivat kurssin päätteeksi.

>> KiVa Koulu

Teksti: Matilda Herjanto