FINDOS Symposium 2019 keräsi suu- ja leukakirurgian huippuosaajat Turkuun

14.06.2019

Kansallinen suun terveystieteiden tohtoriohjelma FINDOS-Turku (Finnish Doctoral Programme in Oral Sciences) järjesti sarjassaan kymmenennen FINDOS Symposiumin Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksella 9.-10.5.2019. Tilaisuudessa kuultiin kasvojen ja kallon alueen korjaavasta kirurgista ja miten uudet biomateriaalit, 3D-mallinnustekniikan käyttäminen ja kehittyvä kantasolututkimus mahdollistavat yhä paremman lopputuloksen potilaan kannalta.

FINDOS-tohtoriohjelma järjestää vuosittain suun terveystieteisiin liittyvän kokouksen, jonka aiheet vaihtelevat vuosittain, pureutuen ajankohtaiseen tietoon johtavien tutkijoiden ja asiantuntijoiden puheenvuoroilla. Tänä vuonna keskityttiin suu- ja leukakirurgian alaan liittyvään tutkimukseen ja tulevaisuuden näkymiin.

Tilaisuuden aloitti Turun hammaslääketieteen laitoksen tutkija, dosentti Niko Moritz, joka kertoi laitoksen biomateriaalitutkimuksesta ja biomateriaalien kehitystyöhön liittyvistä haasteista. Dosentti, ortopedian, traumatologian ja käsikirurgian erikoislääkäri Nina Lindfors piti puheenvuoron biolasin historiasta, tutkimuksesta ja kliinisestä käytöstä erityisesti ortopediassa. Dosentit, leukakirurgian erikoislääkärit Patricia Stoor ja Johanna Snäll valottivat 3D-mallinnuksen periaatteita ja käyttöä kasvojen synnynnäisten deformiteettien ja vammojen korjauksen yhteydessä.

Lasten kallojen leikkauksiin erikoistunut dosentti, leukakirurgian ja plastiikkakirurgian erikoislääkäri Junnu Leikola kertoi mm. kalloleikkausten viivästymisen merkityksestä lasten aivojen kehityksen kannalta. Kudosteknologian alan asiantuntija professori, leukakirurgian erikoislääkäri Riitta Seppänen-Kaijansinkko taustoitti tutkimusta kantasolujen käytöstä leukojen rekonstruktiossa.

FINDOS Symposiumin torstain puhujina olivat Helsingin yliopistosairaalasta kirurgian huippuosaajat dosentti Johanna Snäll, dosentti Junnu Leikola ja dosentti Patricia Stoor (oikealla). FINDOS Symposiumin vastuujärjestäjä oli professori Hanna Thorén (toinen oikealta) Turun yliopiston hammaslääketieteen laitokselta.

Kuvaaja/Tekijä

K. Hakkila

Kutsuttuina pääpuhujina perjantaina oli saksalainen professori, leukakirurgian erikoislääkäri Max Heiland (Charité Universitätsmedizin Berlin) ja dosentti, plastiikkakirurgian erikoislääkäri Patrik Lassus (Helsingin yliopistosairaala). Professori Max Heiland antoi läpileikkaavan kokonaiskuvan pään ja kaulan alueen rekonstruktiivisesta kirurgiasta, painottaen erityisesti kuinka 3D-mallinnustekniikat ja kehittyvät biomateriaalit ovat parantaneet hoitotuloksia. Kasvojen kudosten siirtoryhmän vastuulääkäri Patrik Lassus ja hänen tiiminsä teki Suomessa ensimmäisen kasvojen siirron 2016 ja toisen 2018. Patrik Lassus kertoi Suomessa leikkaukseen liittyvästä vuosien valmistelusta ja lupaprosessista, ja painotti puheessaan moniammatillisen yhteistyön merkitystä haastavan toimenpiteen onnistumisen edellytyksenä.

FINDOS Symposiumin pääpuhujina oli Suomen kaksi ensimmäistä kasvojen siirtoa tehnyt dosentti Patrik Lassus (vasemmalla) Helsingin yliopistosairaalasta sekä kasvojen rekonstruktiivisen kirurgian konkari professori Max Heiland (oikealla) Charité Universitätsmedizin Berliinistä.

Kuvaaja/Tekijä

K . Hakkila

Kaksipäiväinen FINDOS Symposium keräsi perusopiskelijoita, tohtorikoulutettavia, erikoistuvia ja kliinisen alan osaajia kaikista Suomen yliopistoista Turkuun. FINDOS symposiumin yhteistyökumppaneina toimivat alan yritykset.

> FINDOS Symposiumin 2019 verkkosivut

Luotu 14.06.2019 | Muokattu 17.06.2019