FinEd-verkoston uutiskirje 1/2017

20.03.2017

Tämä on FinEd-verkoston uutiskirje. Uutiskirjeet lähetetään kaikille FinEd-verkostoon kuuluville yliopistokohtaisten yhteyshenkilöiden tai sähköpostilistojen kautta ja julkaistaan FinEd-verkoston nettisivulla.

​Mentoripoolin toiminnasta päivitetty ohjeistus

FinEd-verkoston mentoripoolin ohjeistusta tohtorikoulutettaville on täsmennetty verkoston nettisivuille. Tohtorikoulutettavien toivotaan noudattavan yhteydenotoissaan seuraavia linjauksia tai ohjeita:
  1. FinEd-mentorin toiminnassa ei ole kyse varsinaisesta ohjauksesta. Tämän vuoksi on hyvä keskustella oman ohjaajan kanssa ennen yhteydenottoa FinEd-verkoston mentoriin ja saada tältä puolto yhteydenottoon.
  2. Kun olet yhteydessä FinEd-verkoston listalta löytämääsi mentoriin, kerro että kyse on nimenomaan FinEd-verkoston toiminnasta.
  3. Mentoripoolia suositellaan käytettäväksi erityisesti FinEd-verkoston vuosiseminaarin ja Kasvatustieteen päivien aikana, ja rajoitetusti muina ajankohtina.
Seuraavassa FinEd-uutiskirjeessä tullaan julkaisemaan lyhyt kysely, jolla selvitetään mentoripoolin käyttöä sekä tohtorikoulutettavilta että mentoripoolin jäseniltä.

Muistutus nro2: FinEd-verkoston vuosiseminaari 2017 Rovaniemellä 29.11.2017

Jos vuoden 2016 viimeinen uutiskirje jäi lukematta, niin tiedoksi uudelleen, että FinEd-verkoston perinteinen vuosiseminaari järjestetään kevään 2017 sijaan Rovaniemellä pidettävien Kasvatustieteen päivien esiseminaarina ke 29.11.2017. Lisätietoa esiseminaarista kerrotaan seuraavassa uutiskirjeessä. Seminaari toteutetaan yhteistyössä Suomen kasvatustieteellisen seuran, FinEd-verkoston ja Lapin yliopiston kanssa.

TJS Opintokeskus ja Mela: Työhyvinvointia apurahatutkijoille -hanke käyntiin, ilmoittaudu mukaan 22.3. mennessä!

Työn pätkittäisyys epävarmuus ja yksinäisyys, ulkopuolisten luomat aikataulut sekä työn rajattomuus rasittavat monesti apurahatutkijaa. Apurahatutkija jää usein myös työhyvinvointitoimien tai täydennyskoulutusten ulkopuolelle, vain siksi, että apurahatukijalla ei ole työnantajaa. Vastauksena tähän tarpeeseen kevään aikana käynnistetään työhyvinvointia tukeva hanke, jossa apurahatutkijoille järjestetään vertaisverkostoja viiteen eri yliopistokaupunkiin. Vertaisverkosto toimii lähitapaamisten sekä verkko-ohjauksen avulla ja keskittyy teemoihin, jotka ovat tärkeitä nimenomaan apurahatutkijoiden työhyvinvoinnin edistämiseksi. Hanke on Melan rahoittama työhyvinvointihanke ja sitä koordinoi TJS Opintokeskus.

Hankkeen aluksi luodaan vertaisverkosto Oulun, Itä-Suomen, Helsingin, Turun ja Tampereen alueille. Vertaisverkosto toimii lähitapaamisten sekä verkko-ohjauksen avulla. Kukin verkosto kokoontuu noin neljä kertaa. Täsmällinen kokoontumismäärä päätetään jokaisessa verkostossa tarpeen mukaan.

Lisäksi TJS Opintokeskuksen Reilu Peli -verkostoon perustetaan apurahatutkijoiden oma ryhmä. Ryhmässä järjestetään verkkoluentoja ja käsitellään ryhmän esiin tuomia työhyvinvointiin ja asialliseen kohteluun liittyviä kysymyksiä.
TJS Opintokeskus etsii parhaillaan apurahatutkijoita hankkeeseen. Voit ottaa yhteyttä TJS:n asiantuntijoihin 22.3.2017 mennessä ja kertoa halukkuudestasi lähteä mukaan. Ensimmäiset tilaisuudet järjestetään seuraavasti:
• 3.5. kello 12 - 16. Tampere
• 3.5. kello 12 - 16 Helsinki
• 11.5. kello 12 - 16 Joensuu
• 19.5. kello 12 - 16 Oulu
• toukokuun loppu (aika tarkentuu myöhemmin) Turku

Ilmoittaudu mukaan ja kysy lisää hankkeesta - lisätiedot:

Tulevia tapahtumia, konferensseja ja kesäkouluja

Kirjoittajakutsuja

Seuraava FinEd-uutiskirje ilmestyy loppukeväällä 2017. Ole yhteydessä koordinaattoriin, mikäli sinulla on asioita, joista haluaisit uutiskirjeessä informoitavan.

Luotu 20.03.2017 | Muokattu 21.03.2017