FinEd-verkoston uutiskirje 4/2016

19.12.2016

Tämä on FinEd-verkoston uutiskirje. Uutiskirjeet lähetetään kaikille FinEd-verkostoon kuuluville yliopistokohtaisten yhteyshenkilöiden tai sähköpostilistojen kautta ja julkaistaan FinEd-verkoston nettisivulla.

​Rethinking Research Methodology –konferenssi 16.11.2016 yhdisti tohtorikoulutettavia ja avasi tutkimusaiheita

Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta ja FinEd-verkosto järjestivät yhdessä Turussa 16.11.2016 tohtorikoulutettavien vuosikonferenssin teemalla ”Rethinking Research Methodology”. Konferenssin ohjelma koostui Turun yliopiston KEVEKO- ja OPPI-tohtoriohjelmien tohtorikoulutettavien posteriesityksistä, kutsuluennosta ja kahdeksasta rinnakkaisesta työpajasta. Päivä päättyi buffet-illalliseen. Vuosikonferenssiin osallistui yhteensä 77 tohtorikoulutettavaa (KEVEKO 23, OPPI 25, muut FinEd-yliopistot 21, HY 8) ja yhteensä 30 ohjaajaa tai senioritutkijaa sekä yleisöä. Ilahduttavaa oli, että osallistujia muualta kuin Turusta saatiin näin runsaasti!

Konferenssin osallistujilta kerätyn palautteen mukaan konferenssiin ja sen eri osiin oltiin erittäin tyytyväisiä - tutustu palautekoosteeseen täällä. Konferenssista julkaistiin Turun yliopiston Kasvatustieteiden tiedekunnan verkkosivuilla myös uutisjuttu ”Tohtorikoulutettavien vuosikonferenssi tukee yhteisöllisyyttä ja verkostoitumista”.

Konferenssin verkkosivuille on lisätty professori Niina Nummelan (TuKKK) kutsuluento “Put in the sugar, and then add the eggs... or is it the other way around? Mixing qualitative and quantitative methods". Samoin konferenssin sivuilta löytyvät professori Diane Reayn (Cambridge University) työpaja-alustus “Analysing qualitative data: meeting challenges and developing strategies” ja professori professori Martin Thruppin (University of Waikato) alustus "Using research to influence education policy and practice".

FinEd-toimintaa vuonna 2016

FinEd-verkostolla on ollut vuonna 2016 tiivistetysti seuraavaa toimintaa, joista useampien pareissa jatketaan myös vuonna 2017:
  • FinEd-vuosiseminaari 25.–26.5.2016 Helsingissä (44 FinEd-tohtorikoulutettavaa ja 5 HY:stä)
  • Kaksi johtoryhmän kokousta (25.5. ja 17.11.2016)
  • Kasvatustieteiden tiedekunnan ja FinEd-verkoston yhteinen konferenssi 16.11.2016 (TY 48 tohtorikoulutettavaa, muut FinEd-yliopistot 21, HY 8).
  • FinEd-esitteiden suunnittelu ja painatus
  • Mentoripoolin kokoaminen ja julkistaminen FinEd-verkoston verkkosivuilla
  • 4 kpl koordinaattorin uutiskirjeitä
  • Koulutuskalenterin suunnittelu ja yhteydenotot jäsenyliopistoihin
  • Koordinaattorin muu hallinnollinen työ.

Ennakkotieto: FinEd-verkoston vuosiseminaari 2017 Rovaniemellä 29.11.2017

KASVA/FinEd-verkoston perinteinen vuosiseminaari järjestetään kevään 2017 sijaan Rovaniemellä pidettävien Kasvatustieteen päivien esiseminaarina ke 29.11.2017. Lisää tietoa tulee myöhemmin, mutta voit jo lisätä päivän kalenteriisi! Seminaari toteutetaan yhteistyössä Suomen kasvatustieteellisen seuran, FinEd:in ja Lapin yliopiston kanssa. Vuoden 2016 yhteisseminaarin palaute huomioidaan esiseminaarin suunnittelussa. FinEd-verkosto pyrkii myös muuten lisäämään yhteistyötä Kasvatustieteellisen seuran kanssa.

FinEd-verkoston koordinaatioyksikkö vuosille 2018–2019 TaY:n Kasvatustieteiden tiedekunta

FinEd-verkoston vuonna 2015 allekirjoitetun yhteistyösopimuksen mukaan FinEd-verkoston johtoryhmä ja koordinaatioyksikkö valitaan verkoston johtoryhmän päätöksellä 2-3 -vuotiskaudeksi. Nykyinen koordinaatioyksikkö, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta ja sen kasvatustieteiden laitos on sitoutunut jatkamaan koordinaatioyksikkönä vuoden 2017 loppuun.

Marraskuussa johtoryhmän kokouksen jälkeen saadun tiedon mukaan Tampereen yliopiston Kasvatustieteiden tiedekunta sitoutuu ottamaan FinEd-verkoston vetovastuun vuosille 2018–2019. Koordinaatioyksikön vaihtoon valmistaudutaan vuoden 2017 aikana yhteistyössä Turun ja Tampereen kesken.

Tulevia konferensseja ja kesäkouluja

Suomessa

Ulkomailla

Kirjoittajakutsuja

Kasvatustieteellinen seura juhlii – juhli mukana kirjoittamalla. Suomen kasvatustieteellinen seura ry. täyttää vuonna 2017 viisikymmentä vuotta ja kutsuu kirjoittamaan tieteellisesti vertaisarvioidun artikkelin työnimeä ”Kasvatus, oppiminen ja osallisuus” kantavaan teokseen. Deadline laajennetulle abstraktille 31.1.2017.

Suomen Ainedidaktinen tutkimusseura ry. perustamaa uuden tieteellisen aikakausilehden nimeltä 'Ainedidaktiikka'. Ensimmäinen numero 1/2017 on yleisnumero, johon voi tarjota korkeatasoisia artikkeleita ainedidaktiikan alalta 15.2.2017 mennessä. Toinen numero 2/2017 on aineenopettajakoulutukseen keskittyvä teemanumero, johon voi vuoden tarjota korkeatasoisia artikkeleita aineenopettajankoulutuksen alalta 30.4.2017 mennessä.

Muuta

Aurora-rahoitustietokannan palveluita jatketaan Turun yliopistossa

Päivityksenä edellisen FinEd-uutiskirjeen tietoihin, Suomen yliopistot UNIFI ry, Turun yliopisto ja Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta ovat sopineet, että Turun yliopisto jatkaa Aurora-rahoitustietokannan sisällön tuottamista. Vuodesta 2017 alkaen Aurora-palvelujen rahoituksesta vastaavat pääasiassa yliopistot sekä Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta (SRNK).

Seuraava uutiskirje ilmestyy alkuvuonna 2017. Ole yhteydessä koordinaattoriin, mikäli sinulla on asioita, joista haluaisit uutiskirjeessä informoitavan.

FinEd-verkosto kiittää kaikkia jäseniä ja yhteistyökumppaneita kuluneesta vuodesta ja toivottaa kansalliselle kasvatusalan tohtorikoulutusyhteistyölle onnea ja menestystä myös vuonna 2017!

Luotu 19.12.2016 | Muokattu 20.12.2016