Hämmentääkö konferenssijulkaisujen JUFO-luokitus?

14.11.2019

Kirjastoon tulee usein kysymyksiä tutkijoilta jotka ihmettelevät, millä perusteella tieteellisten konferenssiartikkelien Julkaisufoorumitaso määrittyy. Seuraavassa tekstissä pyritään avaamaan tätä päättelymallia sekä muistutetaan JUFO-luokkiin perustuvan arvioinnin rajoituksista.

Julkaisufoorumi muutti konferenssien käsittelyperusteita kesäkuussa 2016 merkittävästi siten, että Julkaisufoorumissa luokitellaan erikseen omalla vakiintuneella nimellään vain ne konferenssit, joiden JUFO-taso poikkeaa konferenssin julkaisukanavana toimivan sarjan tai kustantajan saamasta JUFO-tasosta. Muutoksen myötä yli 3000:n konferenssin oma JUFO-luokitus poistettiin ja se korvautui julkaisukanavaan perustuvalla luokituksella. Julkaisutiedonkeruussa konferenssin vakiintuneen nimen ohella julkaisukanavan ISSN- tai ISBN-numero on ollut pakollinen tieto jo aikaisemminkin.

Kirjasto, jonka vastuulla Turun yliopiston tutkijoiden julkaisutietojen validointi on, on panostanut merkittävästi konferenssien julkaisukanavien tietojen tunnistamiseen. Myös yliopiston tietovarastoon, jonne julkaisutiedot joka yö siirtyvät ennen Virta-palvelua, on rakennettu uusia tunnistussääntöjä. Silti yksittäisiä virheitä tietovarastoraportin konferenssien JUFO-tasoissa saattaa yhä ilmetä ja niistä on hyvä ilmoittaa tietovaraston ylläpidolle varasto@utu.fi ja kirjastolle researchportal@utu.fi.

Virta-julkaisutietopalveluun, jota kautta julkaisutiedot raportoidaan Opetus- ja kulttuuriministeriölle, on rakennettu päättelysäännöt, joiden perusteella konferenssien julkaisukanava kyetään tunnistamaan oikein riippumatta siitä, ilmoittaako organisaatio julkaisun JUFO-tunnusta tai -luokkaa julkaisutiedossaan. Monimutkaiselta näyttävän kaavion ydinajatuksena on, että vertaisarvioitujen konferenssiartikkelien (A4) tasoluokka määritetään tapahtuman nimellä luetteloidun konferenssin perusteella, jos konferenssi on luokiteltu erikseen. Mikäli konferenssia ei luokitella erikseen, määräytyy tasoluokka ensisijaisesti julkaisukanavana toimivan julkaisusarjan perusteella (ISSN-tunnus), tai jos sarjaa ei ole luokiteltu, kirjakustantajan perusteella (ISBN-juuri).

Virta-julkaisutietopalveluun siirtyneitä julkaisutietoja on mahdollista selata reaaliaikaisesti JUULI-portaalissa.

JUFO-luokituksen käyttö arvioinnissa

Vastuullisen arvioinnin näkökulmasta julkaisujen JUFO-luokkiin perustuvaa arviointia on tarkasteltava kriittisesti ja luokitusten rajoitukset huomioiden.

Julkaisufoorumin ohjausryhmä on päivittänyt JUFO-luokituksen käyttöohjeen alkukesällä 2019. JUFO-luokituksia käytettäessä on muistettava, että ne on alun perin tarkoitettu yliopistojen tuottamien suurten julkaisumäärien arviointiin.

JUFO-luokitusta ei ole tarkoitettu

• pienten julkaisumäärien laadun arviointiin
  • yksittäisten julkaisujen laadun arviointiin
  • yksittäisten tutkijoiden arviointiin tai vertailuun
  • eri tieteenalojen vertailuun.

Tutkimusryhmiä tai -yksiköitä tulisi arvioida vain siinä tapauksessa, että tarkasteltavana on tarpeeksi suuri julkaisumäärä. JUFO-luokitus soveltuukin suurten tutkimusyksiköiden julkaisutoiminnan profiilin ja kehityksen tarkasteluun.

JUFO-luokitus on karkean tason luokitus, joka ei huomioi tieteenalojen erityispiirteitä, eikä erikoistuneita tai uusia julkaisukanavia. Yksittäinen julkaisu tietyssä julkaisukanavassa voi olla laadultaan, vaikuttavuudeltaan tai merkittävyydeltään korkeampi tai matalampi kuin julkaisukanavan keskimääräisen laadun ja vaikuttavuuden perusteella annettu tasoluokka.

Tasoluokkien rajoitteita/ haasteita:

• Tasoluokat 2 ja 3 eivät sisällä kaikkia tiedeyhteisön arvostamia julkaisukanavia johtuen tasoluokkien kiintiöistä.
  • Tasoluokka 1 sisältää laajuudestaan johtuen laadultaan huomattavan eritasoisia julkaisuja.
  • Tasoluokkaan 0 voi kuulua sekä asiallisesti vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita ja kirjoja (esim. korkeakoulujen omia julkaisukanavia tai vasta toimintansa aloittaneita julkaisukanavia) että ns. saalistajalehtiä, jotka on arvioitu tutkimuksen kannalta heikkolaatuisiksi julkaisukanaviksi.
  • Tasoluokkaan 0 sijoitettuja julkaisukanavia on syytä arvioida aina myös muiden keinojen avulla, hyödyntäen esimerkiksi Cabell’s Blacklist –palvelua

JUFO-luokkia 0 ja 1 päivitetään vuosittain. Luokkia 2 ja 3 päivitetään neljän vuoden välein. Näin ollen julkaisukanavan JUFO-luokka voi muuttua julkaisuprosessin aikana.

Vastuullisessa arvioinnissa tulisi hyödyntää JUFO-luokituksen lisäksi muita julkaisujen arviointikeinoja tieteenalojen erot ja ominaispiirteet huomioiden. Lisätietoja Tieteellisiin julkaisuihin pohjautuva arviointi –oppaasta.

Luotu 14.11.2019 | Muokattu 14.11.2019