Haussa 100 tutkijankoulutuspaikkaa - valinnassa korostuu laatu

02.09.2013

Reippaalle 200 kuulijalle kaavailtu syksyn aloittava UTUGS-info sai niin suuren suosion, että luentosalin ulkopuolelle jääneille järjestettiin netissä suora lähetys infosta. Erityisen kiinnostuneita ihmiset olivat syyskuussa haettavina olevista noin sadasta yliopiston rahoittamasta 1-4-vuotisista tutkijankoulutuspaikasta.

​Tutkijakoulu järjestää tohtorikoulutettaville erilaisia kursseja. Esimerkiksi keväällä 2013 opiskeltiin tieteen popularisointia.

Infossa haluttiin tietää, myönnetäänkö tutkijankoulutuspaikka mieluummin väitöstutkimuksen loppuvaiheessa vai vasta sitä aloittamassa olevalle. Tutkijakoulukoordinaattori Eeva Sievi neuvoo hakemaan juuri sellaista jaksoa, minkä tarvitsee tohtorintutkintonsa suorittamiseen.

– Hakemus ja väitöskirjan vaihe ratkaisevat, Sievi sanoo.

Samaan viittasivat infossa yleisöltä kiitosta keränneet rehtori Kalervo Väänäsen sanat, että fokus on laadussa, ei määrässä.

Väitöstutkijaksi aikovalta odotetaan todellista sitoutumista tutkimuksentekoon, sillä laadun lisäksi on tavoitteeksi asetettu neljän vuoden määräaika.

– Tavoiteaika tarkoittaa, että väitöstutkimus pitäisi pystyä tekemään neljän vuoden nettoajassa. Se on kova
tavoite, mutta siihen pyritään, Sievi kertoo.

Koulutuspaikkahaku syyskuussa

Tutkijakoulussa alkaa uusi aika, kun 16 uutta tohtoriohjelmaa pyörähti käyntiin syyskuun alussa.

Noin 1800 väitöskirjan tekijästä noin 200 tekee tutkimustaan yliopiston rahoittamalla tutkijankoulutuspaikalla. Paikoista noin puolet periytyy tämänhetkisistä ohjelmista ja niihin on henkilöt jo valittu, toinen puoli on haettavana 2.-30.9.2013.

– Yliopiston rahoittama tutkijankoulutuspaikka edellyttää, että henkilöllä on oikeus suorittaa tohtorintutkinto Turun yliopistossa. Mikäli hakijalla ei tutkinnonsuoritusoikeutta vielä ole, myös sitä voi hakea samassa syyskuun haussa.

Uusia yliopiston rahoittamia tutkijankoulutuspaikkoja on tarjolla 1.1.2014 alkaen noin sata. Paikat ovat tällä hakukierroksella 1-4-vuotisia, jotta päästään toimintamalliin, missä joka vuosi noin neljäsosa paikoista voidaan avata haettaviksi, Sievi kertoo.

Jokainen kuuluu nimettyyn tohtoriohjelmaan

Yksi tohtorikoulutusta koskevan rakenneuudistuksen konkreettisista muutoksista on se, että jokainen tohtorintutkinnon suoritusoikeuden Turun yliopistosta saanut tohtorikoulutettava kuuluu yhteen UTUGS-tohtoriohjelmaan ja sen myötä koko yliopiston yhteiseen tutkijakouluun.

– Se tarkoittaa, että jokainen tohtorikoulutettava saa ohjausta ja hänen edistymistään seurataan. He voivat osallistua niin oman ohjelmansa kuin muidenkin tohtoriohjelmien sekä tutkijakoulun järjestämään koulutukseen, Sivei sanoo.

Hän muistuttaa, että Turun yliopiston  tohtorikoulutettavina he voivat myös käyttää esimerkiksi UTUGS:n ja Kielikeskuksen yhteistyönä toteutettua ’First article language checking service’ -palvelua ja hakea esimerkiksi väitöstutkimuksen loppuunsaattamiseen myönnettävää apurahaa.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Hanna Oksanen, Erja Hyytiäinen