Ideaikkuna herättää sisäisen yrittäjyyden

29.04.2014

Miten saada työntekijät havaitsemaan asiakaspalvelua heikentävät ongelmakohdat ja etsimään niihin ratkaisuja?

​Ideaikkuna on väline, jossa kosketusnäytölle kirjataan työntekijöiden aloitteet, ideat ja parannusehdotukset. Esitettyyn huomioon voi ehdottaa ratkaisu- tai kokeiluehdotusta. Huomiosta ja ratkaisuehdotuksista syntyy ruudulle näkyvä rypäs. Kuvaaja: Minna Tuominen.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen Viveca-yksikön ehdotus on ideaikkuna, jota on kehitetty yhdessä Tampereen yliopistollisen keskussairaalan kanssa. Sinne kaikki työyhteisön jäsenet voivat anonyymisti kirjata havaitsemansa ongelman, ja jokainen voi esittää siihen ratkaisuja.​

Ideaikkuna on osa Turun kauppakorkeakoulun ja Jyväskylän liikuntatieteellisen Viveca-yksikön yhteistä Desi- eli Design thinking ja effektuaatio sote-alan innovaatiotoiminnassa -hanketta. Rahoituksensa se saa Tekesin strategisten tutkimusavausten teemasta Nopea kehittäminen innovaatiotoiminnassa.

Kaksikko on kehittänyt Ideaikkunaa yhdessä Tampereen yliopistollisen sairaalan kanssa. Siellä se pääsi myös ensimmäisen kerran tositoimiin, sairaalan synnytysosastolla ja äitiyspoliklinikalla.

Työntekijät kirjasivat potilaiden palvelukokemuksiin liittyviä huomioita ja ideoita kosketusnäytölle, jonka jälkeen kaikki työyhteisön jäsenet saattoivat esittää aiheeseen liittyviä ideoita, parannuksia ja ratkaisuja. Ensimmäiset toimintaa parantavat työmallit otettiin käyttöön jo kesken kolmen viikon kokeilujakson.

– Paljon kertoo se, ideaikkuna haluttiin synnytysosaston jälkeen heti lasten päivystyspoliklinikalle ja seuraavia yksiköitä on jo jonossa, muotoilija-sunnittelija Katriina Lahtinen Jyväskylän yliopistosta kertoo.

Ratkaisu haetaan yhteistyössä

Yliopistojen välisessä työnjaossa ideaikkunan prototyyppi kehittäminen oli jyväskyläläisten vastuulla, turkulaiset tutkivat, miten malli otetaan yhteisössä vastaan. Tutkimusmateriaalina ovat muun muassa oppimispäiväkirjat.

– Lähdimme liikkeelle siitä, miten henkilökunta pystyisi paremmin havaitsemaan mahdollisuuksia työyhteisön toimintatapojen kehittämisessä. Nyt olemme kiinnostuneita, miten ideaikkuna muuttaa työntekijöiden näkemyksiä kehittämismahdollisuuksista, valaisee yliopisto-opettaja Valtteri Kaartemo Turun kauppakorkeakoulusta.

Turun kauppakorkeakoulun johtamisen ja yrittäjyyden laitoksen projektitutkijan Hanna Laalon (kuvassa) mukaan toden teolla mallin toimivuuden analysointiin päästään käsiksi kesän kokeilujaksojen jälkeen. Suora palaute antaa kuitenkin odottaa hyviä tuloksia.

– Olemme saaneet palautetta, että tämän tyyppinen, osallistava malli on koettu hyväksi. Kone on henkilökunnan taukotilassa, jossa on helppo työn lomassa kirjoittaa huomioitaan ideaikkunaan. Ja kun yksi on havainnut ongelman, muut voivat esittää ratkaisuja. Näin toiminnasta tulee myös vuorovaikutteista, Laalo sanoo.

Häivyttää hierarkisia rajoja

Laalon mukaan hankkeen tavoitteena onkin tuoda työpaikoille yrittäjämäistä käyttäytymistä. Toimintamallissa jokaisella on yhtäläinen vastuu tunnistaa palvelutoiminnan ongelmakohdat, jonka jälkeen niihin etsitään ratkaisukeinoja.

Anonyymius auttaa häivyttämään turhia raja-aitoja. Kun esimerkiksi synnytysosastolla niin lääkärit kuin hoitajat kirjasivat nimettöminä ajatuksiaan esille, pystyttiin murtamaan sairaalamaailmaan kuuluvaa vahvaa hierarkkisuutta.

– Malli sopiikin erittäin hyvin sairaalaympäristöön, mutta miksei myös muualle, esimerkiksi kouluihin. Me pyrimme kehittämään mallin, jota voitaisiin käyttää laajemminkin, Laalo sanoo.

Erja Hyytiäinen

Luotu 29.04.2014 | Muokattu 07.05.2014