Itämeri-päivillä korostui yhteistyön merkitys

05.06.2014

Turun yliopisto toi kesäkuun alussa järjestetyissä Itämeri-tapahtumissa esille monipuolista aihepiirin tutkimustaan ja vahvisti tärkeitä kontaktejaan.

​Päivien pääareenana toiminut Logomo vilisi näytteilleasettajia.

​Tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan viettävän Turun yliopiston saaristomeren tutkimuslaitoksen yli 40 vuoden päähän ulottuvat aikasarjat muodostavat ainutlaatuisen tutkimusaineiston, jonka avulla voidaan tehdä päätelmiä happivajeesta kärsivän Itämeren muutoksista.

– Aikasarjoihin panostaminen on ollut yhteiskunnan kannalta merkittävän hyödyttävä valinta, tutkimuslaitoksen 50-vuotisjuhlaseminaarissa puhunut Turun yliopiston alumni, ympäristöministeri Ville Niinistö totesi.

Turun yliopisto esitteli laaja-alaista Itämeren tutkimustaan päivien päänäyttämönä toimineessa Logomossa, joka keräsi yhteen suuren joukon Itämeren alueen toimijoita tutkimuksen, koulutuksen, liike-elämän ja kansalaisjärjestöjen parista.

Itämeren alueen yliopistoyhteistyö nousi keskusteluun Centrum Balticumin järjestämässä Itämeri-foorumissa. Centrum Balticumin johtaja Kari Liuhto on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Venäjän talouden professori ja Pan-Eurooppa Instituutin johtaja.

Innovatiivisen liiketoiminnan professori Pasi Malinen Turun yliopiston Brahea-keskuksesta muistutti foorumissa, että yhteistyöhön kohdistuu paljon odotuksia.

– Itämeren maiden yliopistoilla onkin käynnissä suuri määrä yhteistyöhankkeita.

Turun yliopiston yritysyhteistyölle annettiin vauhtia, kun yliopiston Brahea-keskus järjesti Bore-aluksella meriklusteriaamupäivän, joka toimi samalla yliopiston meriklusterin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-ohjelman lähtölaukauksena.

– Tilaisuus tuotti monia uusia yrityskontakteja. Elämme aikaa, jona yritykset etsivät uusia liiketoimintamahdollisuuksia, erikoistutkija Tapio Karvonen totesi.

– Tiedeyhteisöt ovat voimavara. Esimerkiksi meille tärkeää on kuulla arktisesta merenkulusta ja jäätä murtavien alusten kehittämisestä, Arctech Helsinki Shipyardin tuotantopäällikkö Jarmo Saramies ja osastopäällikkö Niko Rautiainen totesivat.

Yliopiston Itämeri-aiheinen tutkimus koottiin tietopaketiksi Logomossa esiteltyyn portaaliin.

Teksti ja kuvat: Turun yliopiston viestintä

Luotu 05.06.2014 | Muokattu 21.07.2021