Juhlakirja professori Sirkka Saariselle

18.12.2014

Suomen fennougristit juhlivat tiistaina 16.12. Turun Samppalinnassa professori Sirkka Saarisen 60-vuotispäiviä. Juhlaan osallistui Turun yliopiston suomen kielen ja suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen henkilökuntaa ja opiskelijoita, jo eläköityneitä fennougristeja ja fennistejä sekä alan tieteellisten seurojen edustajia. Tilaisuudessa julkistettiin Saariselle omistettu juhlakirja.

Professori Saariselle annettiin juhlassa myös sidottu versio juhlakirjasta.

​Saarinen on Turun yliopiston suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen professori ja toimi useita vuosia suomalaisen ja yleisen kielitieteen laitoksen johtajana sekä vuoden 2010 laitosuudistuksen jälkeen kieli- ja käännöstieteiden laitoksen johtajana vuoteen 2012.

– Yliopisto on paikka, jossa ihminen viettää suuren osan elämästään. Sirkasta puhuttaessa tämä pitää erityisen hyvin paikkansa. Työyhteisömme on kuin perhepiiri, ja nyt iloitsemme perheenjäsenemme puolesta, Turun yliopiston suomen kielen professori Kaisa Häkkinen totesi juhlapuheessaan.

Saarinen on tehnyt mittavan tieteellisen uran ja on myös ollut aktiivisesti kehittämässä alan tieteellisten seurojen toimintaa. Hän toimi Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen erikoistutkijana vuoteen 1998, jolloin Alho Alhoniemen jäätyä eläkkeelle Saarinen nimitettiin Turun yliopiston suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen professorin virkaan.

– Koko yksikkömme on valtavan onnellinen siitä, että Sirkka on pysynyt Turussa. Uskon, että vieressäni istuva professori emeritus Alhoniemi on myös hyvin tyytyväinen siihen, miten olet vaalinut hänen perintöään, Häkkinen lausui Saariselle.

Juuret marin murteissa, latvus yltää Uraliin

Tilaisuudessa julkistettiin professori Saariselle omistettu juhlakirja, joka julkaistaan kansainvälisesti arvostetussa Suomalais-Ugrilaisen Seuran Toimituksia -sarjassa. Kirjan nimi on muodoltaan arvoitus, jonka ratkaisuksi osoittautuu professori Saarinen: Juuret marin murteissa, latvus yltää Uraliin.

– Arvoituksen ensimmäinen osa viittaa siihen, että professori Saarinen aloitti tieteellisen uransa marin murteiden tutkijana. Sirkka ei kuitenkaan pysähtynyt marin kieleen, vaan ulotti harrastuksensa yhä uusiin kieliin aina Uralille saakka, kertoi kirjan toimituskuntaan kuulunut suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen dosentti Jorma Luutonen.

Teos sisältää esipuheen, muistelman ja 34 kielitieteellistä artikkelia. Sen ovat toimittaneet Nobufumi Inaba, Jorma Luutonen, Arja Hamari ja Elina Ahola.

– Kirjan tekemiseen osallistui toimituksen ja artikkelien kirjoittajien lisäksi hyvin moni henkilö. Olemme iloisia siitä, että voimme ojentaa sinulle niin monen ihmisen onnentoivotuksen yksissä kansissa, Inaba totesi puheessaan Saariselle.

Lisätietoja kirjasta

Teksti ja kuvat: Heikki Kettunen