Kansainvälisen liiketoiminnan tutkimusseminaari yritysostoista

23.11.2016

​EmoMA-projektin puitteissa 17.11.2016 järjestetyssä kansainvälisen liiketoiminnan tutkimusseminaarissa Turun yliopiston kauppakorkeakoululla kuultiin vierailevana puhujana professori Christina Öbergiä Örebron yliopistosta, Ruotsista. Hän esitti kattavan katsauksen tämän hetkiseen yritysostotutkimuskenttään ja tarjosi uusia näkökulmia siihen, miten yritysostoja voitaisiin jatkossa tutkia uusin tavoin. Tällä hetkellä yritysostojen määrään vaikuttaa maailmalla vallitseva yleinen epävarmuus sekä rahoitusmarkkinoiden muutokset. Epävarmuus osaltaan vähentää yritysostojen määrää, mutta nollakorot toisaalta lisäävät investointihalukkuutta ja yritysten halua kasvaa yritysostojen kautta. Öberg peräänkuulutti tieteiden rajat ylittävää tutkimusta, jotta yritysostoja pystyttäisiin tarkastelemaan uusista, mielenkiintoisista näkökulmista – joskus kannattaa ”unohtaa” se, mitä jo tiedetään, jotta annetaan tilaa uusille oivalluksille. Aikasidonnaiset ja ajan myötä muuttuvat skenaariot sekä yritysostojen vaikutukset laajempaan verkostoon voisivat hänen mukaansa olla mielenkiintoisia, uusia tutkimusavauksia.

Lisäksi EmoMA-tutkimustiimi esitteli seminaarissa EmoMA-tutkimusprojektin tuloksia mukana olleiden yritysyhteistyökumppaneiden tutkimuspaketeista, jotka oli räätälöity tarkastelemaan kunkin yrityksen integraatioprosessia ja sen lopputulemia. Tutkimuksessa havaittiin, että virtuaalisuudella voi olla erilaisia muotoja yritysoston jälkeen ja se voi toimia hyvänä apuna viestinnässä ja kommunikoinnissa, mutta se on riittämätön väline, jos ensin ei ole luotu kasvotusten hyvää vuorovaikutussuhdetta. Kulttuurierot aiheuttavat lisähaasteen virtuaaliseen kommunikaatioon, koska virtuaalisten kanavien kautta on erityisen vaikeaa kyetä tulkitsemaan hienovaraisia emotionaalisia eleitä. Tutkimuksessa kävi ilmi myös onnistuneen dialogin merkitys integraation edistymiselle sekä yhteisen kielen löytymisen (asiat ymmärretään samalla tavalla) tärkeys yhtenäisen yrityskulttuurin synnyttämiselle. On tärkeää huomata, että integraatioon liittyy negatiivisia, mutta myös paljon positiivisia tunteita, ja positiivisuuden ruokkiminen edesauttaa kollektiivisten identiteettien muodostumista yrityksen sisällä.

Luotu 23.11.2016 | Muokattu 23.11.2016