KASVA/FinEd-verkoston uutiskirje 2014/11-12

19.12.2014

Tämä on FinEd-verkoston (ent. KASVA) uutiskirje. Kuukausittaiset uutiskirjeet lähetetään kaikille FinEd-verkoston sähköpostilistalle kuuluville ja julkaistaan FinEd-verkoston nettisivulla.

​Verkoston jäsenyysneuvottelujen kuulumisia ja KASVAn uusi nimi FinEd

KASVA-verkoston johtoryhmä kokoontui Kasvatustieteen päivillä Oulussa 20.11.2014. Kokouksessa keskusteltiin käynnissä olevasta verkoston uudistumisesta ja päätettiin jo tässä vaiheessa ottaa käyttöön uusi nimi Kasvatusalan valtakunnallinen monitieteinen tohtorikoulutusverkosto (FinEd) / The Finnish Multidisciplinary Doctoral Training Network on Educational Sciences (FinEd).

Suomen Akatemian KASVA/FinEd-verkostolle myöntämä toimintarahoitus päättyy vuoden 2015 lopussa ja tämän jälkeen perinteisen vuosiseminaarin kustannukset ja osa-aikaisen (25 %) koordinaattorin kustannukset on tarkoitus kattaa uudella tohtoriohjelma- tai tiedekuntakohtaisilla jäsenmaksuilla. Lupaavasti edenneitä jäsenyysneuvotteluja jatketaan ensi vuoden puolella ja tavoitteena on virallistaa uudet sopimuskumppanit kevään 2015 kuluessa. Tämän jälkeen myös jäsenien sähköpostilista tullaan päivittämään.

FinEdin matka-apurahat hakuun tammi-helmikuussa 2015

FinEd-verkosto tarjoaa jäsenilleen haettavaksi matka-apurahoja vuoden 2014 tapaan. Matkarahahaku avataan tammikuun lopussa ja se on suunnattu ensi sijassa verkoston jäsenyliopistoissa täyspäiväisessä työsuhteessa (tutkijakoulu- tai tohtoriohjelmarahoitus, projektit) tai apurahalla väitöskirjaansa tekeville tohtorikoulutettaville. Mikäli perusteltuja hakemuksia ei tule riittävästi, otetaan huomioon myös osa-aikaisesti tai muun työn ohessa väitöskirjaansa tekevien tohtorikoulutettavien hakemukset. Rahoitusta tullaan jakamaan vuoden 2015 kuluessa järjestettävien ulkomaisiin konferensseihin ja tutkijavaihtoon osallistumiselle.

FinEd-verkoston vuosiseminaari 2015 Rymättylän Herrankukkarossa 9.-10.6.2015

FinEd-verkosto tulee jatkamaan perinteisen vuosiseminaarin järjestämistä myös uuden nimen alla. Vuonna 2015 seminaarin suunnittelusta on vastuussa vielä vanhan KASVA-verkosto-organisaation KAVE-osaohjelma (Koulutuspolitiikan, -talouden ja arvioinnin vertailevan tutkimuksen osaohjelma). Vuosiseminaari tullaan järjestämään 9-10.6.2015 Rymättylän Herrankukkarossa. Pääalustajaksi on varmistanut tulonsa vertailevan koulutuspolitiikan tutkija Xavier Pons Ranskasta (University of East-Paris Créteil (UPEC) ja “Observatoire Sociologique du Changement”, Sciences Po, Paris). Pääalustajien teemana on ”Comparative Education and Policy Studies on Transformations of the Governance of Education Systems in Europe”, mutta rinnakkaissessioiden teemat ja sisällöt muotoutuvat sen mukaan, millaisia tutkimusaiheita tohtorikoulutettavat niihin tuovat.

Verkoston tohtorikoulutettavien väitöksiä

KASVA/FinEd-verkostosta on loppuvuonna väitellyt ainakin seuraavat kolme tohtorikoulutettavaa:

KM Saara-Leena Kaunisto väitteli 7.11.2014 Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa kasvatustieteen alaan kuuluvasta aiheesta ”Täällä sai puhua sen, mitä kenties muualla ei". Opettajien vertaisryhmä kerronnallisena ympäristönä”. Vastaväittäjänä toimi professori Eero Ropo Tampereen yliopistosta ja kustoksena professori Eila Estola Oulun yliopistosta. Väitös on julkaistu e-julkaisuna.

VTM Annarita Koli väitteli 29.11.2014 Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa aikuiskasvatustieteeseen kuuluvasta aiheesta "Työn mieltä etsimässä. Työhyvinvoinnin edistäminen ammatinopettajien työssä". Vastaväittäjänä toimi professori Matti Vartiainen Aalto-yliopistosta ja kustoksena Yrjö Engeström. Väitös on julkaistu käyttäytymistieteiden laitoksen sarjassa ja e-julkaisuna.

KM Piia Näykki väitteli 19.12.2014 Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa kasvatustieteen alaan kuuluvasta aiheesta ”Affective and effective collaborative learning – process-oriented design studies in a teacher education context” (Tunteet ja toiminta yhteisöllisessä oppimisessa – prosessiorientoitunut design-tutkimus opettajankoulutuksen kontekstissa). Vastaväittäjänä toimii professori Michael Baker (CNRS-LTCI, Telecom ParisTech, Pariisi, Ranska) ja kustoksena professori Professori Sanna Järvelä Oulun yliopistosta. Väitös on julkaistu e-julkaisuna.

Lämpimät onnittelut Saara-Leenalle, Annaritalle ja Piialle väitöksen johdosta!

Muistathan ilmoittaa myös muista FinEd/KASVAn jäsenten väitöksistä koordinaattorille, erityisesti jos olet saanut KASVAlta palkkarahaa!

Tulevia seminaareja ja konferensseja

The 22nd Conference for Vocational and Education and Culture-research network
 4th -8th July, 2015, Universitat de València, Valencia, Spain.
Deadline for abstracts, suggestions for panel discussions or symposia by 15th January 2015, as email attachments (word or pdf-document) to Fernando.Marhuenda@uv.es

WORK2015 - New Meanings of Work. The second International Interdisciplinary Conference on Research on Work takes place 19-21 August 2015 in Turku, Finland. The deadline for submission of abstracts is 15 January, 2015.

Warwick Lifelong Learning Annual Conference: Dimensions of Lifelong Learning: Past, Present and Future. 29 June - 1 July 2015, University of Warwick. The deadline for submission of abstracts is 30 January, 2015

Submission Time: 1 Dec 2014 - 1 Feb 2015

Jos haluat välittää FinEd-verkoston jäsenille tiedon kiinnostavasta konferenssista, lähetä koordinaattorille asiasta sähköpostia!

Rauhallista joulua kaikille! Haluamme kiittää KASVA/FinEdin johtoryhmää, yhteyshenkilöitä ja kaikkia jäseniä yhteistyöstä kuluvana vuonna. Yhteistyö jatkukoon hyvässä hengessä myös vuonna 2015!

FinEd-verkoston seuraava uutiskirje ilmestyy tammikuussa 2015. Ilmoita koordinaattorille, mikäli sinulla on asioita, joista haluaisit uutiskirjeessä informoitavan.

Luotu 19.12.2014 | Muokattu 29.07.2021