KASVAn Uutiskirje 2013/06

02.08.2013

Tämä on KASVAn ensimmäinen uutiskirje, joka on jatkossa tarkoitus julkaista kuukausittain. Uutiskirjeessä välitetään ajankohtaista tietoa KASVAan liittyvistä asioista. Tämä uutiskirje lähti kesäkuussa KASVAlaisille sähköpostitse ja liitetään nyt viivästyneesti internetin uutiset-sivulle.

KASVAn uudet nettisivut on avattu

Kesäkuun aikana on avattu KASVAn uusi nettisivusto, joka on osa Turun yliopiston internet-sivuja. Sivujen rakentaminen on vielä kesken, mutta käy katselemassa, miltä uudet sivut näyttävät ja anna niistä palautetta. Uutta sivuilla on uutispalsta, jolla julkaistaan kuukausittain lähetettävät uutiskirjeet sekä mahdollisesti muita ajankohtaisia asioita. Tapahtumakalenteri tulee toimimaan nyt hieman eri tavoin kuin aiemmin. Tapahtumakalenterissa pyritään tiedottamaan KASVAlaisille tärkeistä tapahtumista, kuten konferensseista, seminaareista, koulutuksista ja tulevista KASVAlaisten väitöksistä. Muista siis ilmoittaa koordinaattorille lähestyvästä väitöksestäsi, kun se on ajankohtaista. Viestittäkää koordinaattorille myös tapahtumista, joista kannattaisi välittää tietoa laajemmin. Erityisesti ohjaajat, informoikaa tapahtumista, joihin tohtorikoulutettavien kannattaisi mielestänne osallistua. Koordinaattori lisää tietoja tapahtumakalenteriin ja pitää sen tietoja ajan tasalla.

Tohtorikoulutuksen uudistus yliopistoissa etenee

Vuoden 2013 aikana tohtorikoulutusta uudistetaan valtakunnallisesti. Yliopistoihin ollaan rakentamassa uusia tohtoriohjelmia ja tohtorikoulutettavat tulevat jatkossa olemaan ensisijaisesti näiden tohtoriohjelmien jäseniä. KASVA tulee kuitenkin jatkamaan toimintaansa. Osana uudistusta KASVA muotoutuu uudenlaiseksi verkostoksi, joka sitoo yhteen yliopistokohtaisia tohtoriohjelmia. KASVAn toiminnassa säilytetään hyväksi havaitut elementit, kuten vuosittainen yhteisseminaari sekä mahdollisuudet verkostoitua yli yliopisto- ja tieteenalarajojen. KASVA seuraa tohtoriohjelmien muodostusprosessia eri yliopistoissa ja pyrkii jatkossa tiedottamaan muutoksista. Seuratkaa myös omien yliopistojenne tiedotusta tohtorikoulutukseen liittyvistä asioista.

Vuosiseminaari kokosi KASVAlaisia yhteen toukokuussa

Tämänvuotinen yhteisseminaari järjestettiin 14.–15.5. Helsingin Vuosaaressa, Kulttuurikeskus Sofiassa. Seminaarin teemana oli ”Analyzing and Interpreting Data – Aineiston analyysi ja tulkinta”. Pääpuhujina seminaarissa olivat professori Rachel Thomson, tutkijatohtori Hanna Ojala sekä dosentti Kimmo Vehkalahti. Seminaariin osallistui yhteensä vajaat 50 tohtorikoulutettavaa ja 15 ohjaajaa. Seminaarista saadun palautteen perusteella seminaari arvioitiin onnistuneeksi.

Palautelomakkeeseen vastasi yhteensä 20 henkilöä, joista 16 oli tohtoriopiskelijoita ja 4 ohjaajia. Yleisesti seminaarista annettiin positiivista palautetta. Tyytyväisimpiä oltiin Kulttuurikeskus Sofian ruokaan, ohjaajien asiantuntijuuteen, seminaarin yleiseen hyötyyn sekä seminaarin järjestelyihin.

Myös avoimissa palautteissa yleiskuva oli positiivinen ja seminaarista annettiin pääosin myönteisiä kommentteja. Seminaarin yleistä teemaa kiiteltiin osuvaksi ja riittävän yhdistäväksi tekijäksi. Seminaarin epävirallista puolta pidettiin tärkeänä. Eniten palautetta annettiin työryhmätyöskentelystä. Monessa kommentissa todettiin työryhmän olleen hyödyllinen ja keskustelujen selkeyttäneen omaa ajattelua. Ohjaajat olivat antaneet hyviä kommentteja ja opiskelijat olivat kokeneet saaneensa arvokkaita neuvoja. Osassa työryhmiä oli kuitenkin vaivannut kiire. Aikataulut eivät välttämättä olleet pitäneet ja opiskelijat olivat saaneet eri tavoin aikaa omien tutkimustensa käsittelyyn. Osassa palautteita todettiin, että työryhmien aiheet olivat liian kaukana toisistaan, mutta toisaalta kehuttiin myös sitä, että saattoi tavata saman metodin käyttäjiä eri tutkimusaiheiden yli.

KASVAlta toivottiin tulevaisuudessa samantyyppistä toimintaa kuin se tähän asti on järjestänyt. Vuosiseminaareja toivottiin järjestettäväksi jatkossakin. Toivottiin myös pienempiä seminaareja ja yhden päivän kokoontumisia sekä muuta koulutusta esim. verkko-opintoina. Lisäksi toivottiin, että KASVA myöntäisi jatkossakin matka-apurahoja. Palautteissa tuotiin esille myös KASVAn luomat mahdollisuudet verkostoitumiseen ja ”samojen tutkimusintressien omaavien henkilöiden ’yhteensaattamiseen’”.

Työryhmien työskentelyn kehittämiseksi ehdotettiin, että niissä käsiteltäisiin ennakkotehtävien sijaan ”oikeita” töitä, kuten artikkelikäsikirjoituksia tai väitöskirjan lukuja. Opiskelijoiden aktivoimiseksi esitettiin opponointijärjestelmää. Ehdotettiin myös sitä, että opiskelijat itse organisoisivat työryhmiä. Yleisesti ottaen toivottiin lisää aikaa työryhmätyöskentelyyn.

Kiitos antamastanne palautteesta! Näitä tietoja käytetään hyväksi, kun suunnitellaan seuraavaa vuosiseminaaria ja yleensäkin KASVAn tulevaa toimintaa. Muistakaa myös huolehtia seminaariin liittyvien matkakulujenne laskutuksesta, jos se on vielä hoitamatta!

Hyvää kesää ja virkistävää lomaa kaikille!

Oikein mukavaa ja rentouttavaa kesää kaikille KASVAlaisille! Koordinaattori lomailee 24.6.–26.7.2013. Heinäkuun uutiskirje jää loma-ajan takia välistä, mutta seuraavan kerran uutispostia luvassa siis elokuussa!

Luotu 02.08.2013 | Muokattu 02.08.2013